von Hejsan.
Jag håller på med ett skolarbete som handlar om akvariet och akvaristhobbyn. Skulle bli glad om så många som möjligt skulle vilja svara på följande frågor:
1: Vad fick er att intressera sig för att hålla fiskar i akvarium? Hur länge har ni varit aktiva akvarister?
2: Tycker ni att det är en givande hobby/livsstil? På vilket sätt är den givande?
Ni kan antingen svara på forumet, eller gärna maila mig svaren på emoll2@hotmail.com
Tack på förhand! :)
1. Vet inte riktigt varför jag blev intresserad av akvarium. Farsan hade ett kar som jag ofta kikade på, och någonstans i 5-6 års åldern fick jag mitt första egna kar. Har utöver det alltid haft ett naturintresse, ffa kopplat till vatten i olika former, från små bäckar och vattenpölar till hav och strand. Har varit aktiv i drygt 30 år, med en kort paus när jag pluggade.
2. På sätt och vis är väl mitt akvarieintresse en livsstil numera. Försöker få igång en odlingsanläggning där ekonomin ska spela viss roll. Akvarierna ger mig avkoppling (rogivande med fisk, växter och vatten), glädje (när man t ex lyckas odla något eller fått till ett snyggt kar), utmaningar (många praktiska problem att fundera över) och sist men inte minst ger det massor rent socialt. Är medlem i några olika föreningar, och kan lugnt konstatera att jag nog inte hade träffat någon av alla de personerna på annat sätt än genom akvaristiken. Fascinerande att så olika människor kan träffas genom ett gemensamt intresse. Speciellt i MAF är vi rätt aktiva med olika utflykter och resor - mycket givande och skoj!!
Hilsen,
P