Storleken på akvariet är INTE av AVGÖRANDE betydelse för glastjockleken ... utan vattendjupet (ökat tryck) tex. om man bygger ett akvarium som endast är 30cm ("vattendjup") kan man bygga i 4mm glas (även om akvariet i övrigt är ganska stort (bottenyta), förutsatt att man stagar upp det lite. naturligtvis finns det en övre gräns när kanske bör se över om man skall välja ett tjockare bottenglas...
"ett tips om du ska limma själv är, att du putsar av lite med smärgelduk eller ett fint sandpapper där fogen ska ligga.Då får du en fog som håller längre" - Observera att du får slipdamm som ovillkorligen måste tas bort innan limning!!!!
Precis som "fiskben" skriver behövs en fogspalt (absolut nödvändigt vid större (djupare) burkar)... därmed inte sagt att du behöver "stickor" eller "skims", men det är ingen nackdel naturligtvis!!
En professionel "glasmästare" i vår akvarieklubb har gjort tester med 6mm glas och det fungerar utan problem upp till 50cm "vattendjup", därmed inte sagt att det är att rekommendera ... Ska man ha akvariet i ett hus eller lägenhet är det bättre att gå på den "säkra" linjen och välja ett överdimensionerat glas, men har man som mig en "odlingslokal" på källarplan med målat cementgolv och golvbrunnar så kan för att komma billigt undan kosta på sig att bygga med mindre marginaler...
"2x1,5x0,45m" låter inte som några praktiska mått, eller ????
(definitivt inte att rek. för 6mm glas iaf.) Fan va de kommar att bli tungt och svårmanövrerat ....
"man måste kanke välta akvariet åt olika håll när för att komma åt att bygga upp det?" - Jo, det underlättar (inte nödvändigt dock) när stagen skall på plats, men i övrigt kan du limma alla sidor på ett plant underlag utan att behöva vrida eller vända åbäket, gäller bara att grejerna hålls på plats medans det härdar! (Tejp räcker till normalstora burkar)
Man bör även vara på den säkra sidan vad försäkringsbolagt har för åsikter i ärendet innan man ger sig på att limma själv.
Som sagt, jag skall limma 180x45(v.djup)x65 i 6mm glas, och det är inga som helst problem enligt "min" glasmästare, dessutom har andra i min omgivning redan provat så pass stora burkar med den konstruktionen och med fördelaktigt resultat!!!
Men som tidigare sagt, inget fel i att vara på den "säkra" sidan, förutom att det initialt blir dyrare (men i längden kanske billigare, vem vet)
"kanske blir lite ostadigt med ett 2x1,5x0,45m i 6mm glas" - HELT RÄTT!!
"Det här med glastjocklek; finns det någon tabell någonstans?" - Jo det finns det! Observera att det finns olika tabeller för olika glastyper. Glasmästarna har den information du behöver!
Mvh
F.H.