Det är rätt vanligt med skev könsfördelning med odlade sydamerikanska dvärgciklider. Könet styrs av pH och/eller temperatur (iaf på Apisto), så det är inte bara att odla dem och tro att det blir 50/50. Apisto är tom könsobestämda upp till tre veckors ålder - efter det sätter sig könet beroende på vattenvärden. I butikerna har jag sett många olika kombos, en del med nästan enbart hannar och en del med nästan enbart honor. De verkligt seriösa odlarna får fram Apisto med ungefär 50/50. VF är lurigare, vet inte om hannar/honor håller till i skilda miljöer under uppväxt, plus att vi har det där med fisk i olika size. Nå, det gör i allafall könsbestämning verkligt knepigt, om det inte handlar om fullvuxna djur.
Jag tror (oserverar tror) att det är hugget som stucket med fjärilar eller schakbräden. De kräver plats, trots sin lilla storlek, och mer än ett par av någondera fisken per 50 liter skulle jag inte rekommendera. Vilket inte innebär att det inte går, om karet är rätt inrett och fisken på bra humör. Kom ihåg att inga fiskar har läst böckerna, eller frågat om mina erfarenheter... ;)
Stänktetrorna är härliga, men de kräver faktiskt också sin plats. Två hannar är nog max i det karet, men gärna fyra honor. De blir runt 8-9 cm som fullvuxna (hannarna), vilket man kan ha i baknacken. Rosentetrorna blir däremot klockrent. De kommer garanterat att gå i mellan/bottenskiktet, ffa om du har stänktetra i ytan - de trycker ner dem.
Otos funkar fint även med svagare cirkulation, tror inte det blir något problem med det. Fast spontant hade jag dragit ner antalet till 2-3 i stället. De är mycket effektiva algätare, och "fodret" tar rätt snabbt slut. Men det är klart, om man stödutfodrar dem så går det bra med fler. Med hungriga dvärgar och tetror så kan stödutfodring bli svårt, men, men. Testa och se.
Hilsen,
P
Tack Patrik!
Just nu lutar det åt följande fisksammansättning om jag får tag i dem:
5-6 Schackbrädesciklider. Har haft dem förut och gillar dem skarp, samt att de kanske passar bättre än fjärilar i ett såpass litet kar. De lär hålla till nära botten.
Köpte då (kanske 15 år sedan) 6-7 st ungdjur & alla visade sig vara hanar! Köpte några till & även de var hanar!!! Är det vanligt?
3.3 Stänktetror. Hade dem för ca 20 år sedan, borde vara dags igen! Mycket vackra och intressanta och håller till nära ytan.
2.4 Rosentetror, kanske några fler. Aldrig haft förut, men är mycket snygga, verkar trevliga och håller förhoppningsvis till i mellersta vattenlagret.
3-4 Otocinclus, om det bildas mycket alger. Små trevliga, bra algätare, men som kräver god algtillväxt. Vill väl egentligen ha bättre fart på vattnet, än jag har tänkt att ha.
Tack för alla tips, och kom gärna med fler synpunkter!
J-E