Har sett vailanti live en gång, och de är grymt snygga. Otrolig fisk. Men snuskigt dyra är de, helt sant - då jag såg dem kostade de runt 500 pix för en firre. Kanske inte bra att vara kaxig, men det räcker ju med två (ja, ja, jag startade med ÅTTA fjärilar och det gick åt skogen, så jag skämtar). ;) De har dock dykt upp på listor jag har tillgång till, och du kan ge dig på att jag håller koll på priserna!! (därmed inte sagt att jag kan få fatt i fler än för eget behov, sorry).
Ruvningstiden kan bero på en mängd faktorer, jag köper rakt av allt från åtta dagar till drygt två veckor. Inte för att jag sett extremt mycket av munruvande Guramis/Bettas, men av det jag sett hittills så är ruvningstiden rätt varierande. Kanske handlar om olika lokaler för fångstplats också, men något standardvärde för ruvningen köper jag inte i nuläget. Leker de fiskar man har och man noterar vad som händer tror jag dock att man så småningom kan ställa klockan efter just sin fisk.
Hilsen,
P
Varsågod!
Ja, S vailanti vore nå´t de:D Jag har aldrig sett dem live, bara bilder och de skall ju dessutom vara snuskigt dyra ännu så länge.
Man får väl drömma ett tag först.....
Jag kan iallafall rekomendera Chokladgurami starkt!
J-E