citat:Att malawi skulle vara alldeles för skygga för jaguarer stämmer inte alls,inte på långa vägar..
Jag menade inte skygga angående aggression, det jag menade med "för skygga" var först och främst skygga eller rättare sagt försiktiga när det gäller maten. Jaguarciklider är som Oscars och äter mycket, våldsamt och snabbt och de lite försiktigare malawisarna riskerar helt enkelt att bli utan mat...
Mina sebror får kämpa som dårar för att få i sig av maten trots att de inte alls är försiktiga, men i jämförelse med jaguarerna så är helt enkelt de flesta fiskar försiktiga vid matningen.
citat:Dem har ett helt annat sätt att slåss på som centralerna inte behärskar när centralerna försöker gå in i munkamp så glider malawicikliderna runt och biter dem i fenorna hela tiden.En jaguar i samma storlek som en malawi är chanslös mot en sådan.
Jo det där kan mycket väl stämma, åtminstone om vi pratar om en jaguarciklid på ca 10-12cm. Det jag själv har upptäckt är att små jaguarciklider inte alls är särskilt aggressiva. Deras aggression som små består mest av att skrämma de andra fiskarna genom att se hotfull ut, några hemska sammandrabbningar såg jag aldrig skymten av när de var små. Läs mer om detta i den gamla jaguartråden.
Problemet är bara att de inte är små särskilt länge...
Min jaguarhane har vuxit ca 2cm per månad sedan jag köpte honom och har vuxit från 5cm till 18cm sedan i augusti 2002. Och med deras tilltagande storleken så växer tyvärr inte bara deras självförtroende utan även deras aggression. Mina sebraciklider som tidigare dominerade i karet har inte mycket att säga till om nu när jaguarerna har vuxit till sig lite och framför allt nu när de har yngel. Läs mer om detta i den nya jaguartråden.
Den totala dominansen i karet är helt enkelt aldrig långt borta när det gäller jaguarciklider, de växer helt enkelt för snabbt.
Mvh Fredrik Isaksson