Jag ger bara mina yngel vanligt flingfoder som jag krossar mellan fingrarna och jag kan inte påstå att jag märker att de skulle växa långsammare än de som fått artemia. Jag tror säkert att om man gör riktigt nogranna mätningar så kan det vara så men med blotta ögat märker jag inte skillnaden. Att läsa på burkar tror jag inte leder till så mycket, förutom inehållsförteckning vill säga. Denna saknas dock i regel tycks det. Även om jag tex. själv använder en hel del flingor av kända tillverkare så gör deras reklam och så kallade informationsblad mig stundom riktigt irriterad.
"För alla som vill ge sina fiskar en extra gobit finns det delica Futtermix. De sunda flingorna har i varje fack kompletterats med olika frystorkade godbitar som oxlever. salin-kräftdjur, tubifexmaskar och mygglarver."
Denna text förkommer i en välkänd fodertillverkares reklam angående en helt otrolig och liten revolver-magasin-lik foderburk som man kan liksom snurra på och se torkade smådjur i olika former uppenbara sig till priset av ca ett kilo vanligt foder. Det verkar som om de kan gå hur långt som helst vad det gäller att spela på akvaristers ömma tankar om sina stackars djur som väl också ska ha det lite gott till helgen.
Det verkar även som att en del är fixerade vid yngels eventuella svårigheter med att hitta sin mat. Är det någon som råkat utför att matade yngel svultit ihjäl någon gång? Jag har ärligt talat svårt att tro att det över huvud taget går att svälta ihjäl en fisk som får mat. Det är nog snarare så att icke uppäten föda förgiftar vattnet och orsakar döden och detta är ju ganska lätt att förhindra.
mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com