Ravenskog
Vågar man fråga hur mycket karet gick på??? Hur som helst blir det ett magnifikt kar, svårslaget.. men skapar sug;)
Mvh Tony
Micke-Jarhl
Ja vet inte varför men som sagt det är sista gången ja byter vatten en helg.
Vattenverket sjunger på absolut sista versen o under 2008 så kommer vi att få en helt ny vattenförsörjning från en vattentäckt 6 mil bort.
Mycke grejer (tillsatser) är det i vattnet i alla fall:(
Fattar inte att dom på så kort tid kan knall o fall bara dö.
har varit i växjö när frugan pluggade i teleborg ,högskolan där i 4,5 år och ert vatten kan man ju säga är en katastrof i lukt och smak måste vara jobbigt att försöka hålla akvarium där iaf psykiskt..fantastiskt akvarium annars LN fantastiska mått och gillar skarpt din inställning till hobbyn med bygget allt hehe..läckert!!
LN
Jo Lutt, lite märkligt är det med stora kar men ja tror att man liksom vänjer sig med att en nolla är ditsatt från 240 till 2400 liter, eftersom man ser att det är möjligt på så nära håll:)
Jo Christer.
1. 6*6cm 3,2mm fyrkantrör rakt igenom, tvärstag var 40 cm.
På det en marinplyfa.
2. Frigolit som ligger enligt Akvastabils rek.
5mm(fick en laddning av Akvastabil) frigolit ligger enbart innanför ram mellan glas och plyfa.
3. 12mm sidorna och 19mm botten. Bottenskivan är delad.
Snarten, runda puckar 40 lök gick det på.
Håller med dig Micke Jarhl, Vattnet luktar ibland öken men bättring ärpåväg.
cfakvarielagret
Jo Lutt, lite märkligt är det med stora kar men ja tror att man liksom vänjer sig med att en nolla är ditsatt från 240 till 2400 liter, eftersom man ser att det är möjligt på så nära håll:)
Jo Christer.
1. 6*6cm 3,2mm fyrkantrör rakt igenom, tvärstag var 40 cm.
På det en marinplyfa.
2. Frigolit som ligger enligt Akvastabils rek.
5mm(fick en laddning av Akvastabil) frigolit ligger enbart innanför ram mellan glas och plyfa.
3. 12mm sidorna och 19mm botten. Bottenskivan är delad.
Snarten, runda puckar 40 lök gick det på.
Håller med dig Micke Jarhl, Vattnet luktar ibland öken men bättring ärpåväg.
Precis som vi skulle rekomenderat
visst är det inte så lätt att hitta 5mm frigolit
Rickard
LN, jag är lite nyfiken på hur du skall lösa det med slangar och allt som är bakom karet eftersom det verkar som man inte kommer åt det.
Karet är föresten grymt häftigt.
Rickard
Precis som vi skulle rekomenderat
visst är det inte så lätt att hitta 5mm frigolit
Det finns 5 mm liggunderlag som Simontorp säljer, borde vara samma sak.
cfakvarielagret
Det finns 5 mm liggunderlag som Simontorp säljer, borde vara samma sak.
Visst vi har 5mm liggunderlag
det är frigoliten som är svår att få tagi
joe
Den här hobbyn både ger o tar.
Skulle bara slappa idag o byta lite vatten, gjorde ett 50%igt vattenbyte i yngelkaret. Efter att ha återfyllt ung. halva mängden började fiskarna spinna runt i full panik. På fem minuter dog ca 20 hästnos yngel, de andra är fortfarande mycket risiga o ja tror att ja mer eller mindre losar alla mina hästnosar.
O ja som stod och skröt o visade upp dom för gästerna igår.
Jag är riktigt riktigt trött på mitt kranvatten. Undra hur mycket pengar o energi vattnet har kostat mig,,,, suck,,,suck
Allra först - stort grattis igen till ett fantastiskt kar. Följer "every move you make" med stort intresse och i tråden saknas sällan intressant/underhållande läsning och bilder - men det där med hästnosarna var tråkigt, för att uttrycka sig diplomatiskt. Sedan talar jag ju i egen sak också...
men jag kommer säkert förbi i sommar iallfall och spanar in karet!
Hoppas några klarade sig!
Malawi-Micke1
Jag sitter här hemma och ser fortfarande ut som en jä--a fågelholk i ansiktet vilket super najs kar asså.. Är grymt imponerad LN!!
Vet inte om jag kan sova nått innan man fått se fler bilder..
I värsta fall får jag väl campa i datarummet för att vara med när senaste nytt dyker upp här i tråden..
Än en gång STORT grattis
LN
Tack för era kommentarer:):)
All teknik ska vara i karet, inga ytterfilter, sumpar eller liknande.
Jag ska försöka bygga någon form av droppfilter, eller snarare strilfilter.
En pump ska genom ett trilrör duscha vatten över en filtermatta. en annan pump ska hålla vattennivån nere i modulen. Har ingen aning om det kommer att funka men kul ska det bli att testa.
Här kommer en bild på karet på plats, till höger ser ni elcentralen som ska styra och mata akvariet. Jag har dragit fram tre separata faser till skåpet. Fyra tidur samt fem arbetsbrytare gör att jag kan manövrera de fem uttagen bakom akvariet (akvariebelysningen) optimalt hoppas jag.
Pieter
Tack för era kommentarer:):)
All teknik ska vara i karet, inga ytterfilter, sumpar eller liknande.
Jag ska försöka bygga någon form av droppfilter, eller snarare strilfilter.
En pump ska genom ett trilrör duscha vatten över en filtermatta. en annan pump ska hålla vattennivån nere i modulen. Har ingen aning om det kommer att funka men kul ska det bli att testa.
Här kommer en bild på karet på plats, till höger ser ni elcentralen som ska styra och mata akvariet. Jag har dragit fram tre separata faser till skåpet. Fyra tidur samt fem arbetsbrytare gör att jag kan manövrera de fem uttagen bakom akvariet (akvariebelysningen) optimalt hoppas jag.
hehe diggar pallen framför burken som du har ställt fram ;)
//Pieter
Wilhelm
Är bilden spegelvänd? :-|
Olorin
Nu blir jag lite förvirrad här... den svarta väggen bakom, finns det en dörr där bakom det svarta? Annars undrar jag om du tänkt hoppa över karet eller krypa under för att komma åt på andra sidan.
Det är lite för många frågetecken för en nyfiken person så jag blir nog "tvungen" att åka över och titta :)
LN
Jo pallen råkade visst komma med. Jag har nog suttit på den ett par timmar o bara glott in i det tomma karet:):)
Förlåt vänster ska de va o inge annat, bilden är inte spegelvänd.
Jepp Olorin det är bara att svänga förbi:):)
Lättaste sättet att komma åt "andra sidan" blir att kliva i byttan.
De tre "övre uttagen kommer främst att mata belysningen, de två nedre ska vara till pumpar o annat.
LN
Lite Tropheus Chaitika med tugg.
LN
Klämmer till med ett par Hästnosbilder oxå. En hanne tuggar men är inte fotovillig.
Köpt mina firrar på Håvis hos Johan. Även karet har han ordnat.
Jag har suttit nere i soffan i butiken senast idag o tjatat, han ska även ta hem faxevita BTN moduler till mig. Han är verkligen en klippa och ett bra bollplank till alla mina helknasiga ideèr.
Falkoping-Andreas
Underbart o se Larry! Fina chaitika med.
Olorin
Vilket år tror du att BTN kan leverera fem moduler ;) Hoppas det går fort vi är fler än du som vill se karet med vatten!
Förövrigt vet du väl att jag aspirerar på titeln "mästare på far-out uppslag och ideer". Vilket får min att tänka på att 600liter börjar kännas smått för dvärgciklider.
Förövrigt är jag en jävel på att såga BTN nu efter att ha fogat slimline och moduler i två kar så säg till bara så kan jag "trolla" lite med sticksågen åt dig. Förresten det där med att klättra i baljan för att nå andra sidan låter osmidigt, ska jag ta med tigersågen också och fixa ett hål till en dörr? Hihi.
På tal om tokideér så missade du min lilla hint om att åka ner till tanganyika på vildfångst-safari :)
LN
Tack Andreas:)
Vi får se hur lång tid det tar:)
Joda ja har en dröm om att ta dykarcert. ta ett flyg o fånga min egen fisk.
Vi kör lite SA när vi ändå har kameran framme.
Discus o G. Tapajos "Orange Head"
Olorin
Skapliga bilder, vad är det för kameragrejjer som har använts? Jag har förresten ett monsterfint objektiv på väg hem från Usa nu. Om det anländer oskadat så får jag ta med det när jag gör ett besök i stugan ;)