LN
Välkommen till forumet patdah:)
Va har du för firrar?
patdah
Välkommen till forumet patdah:)
Va har du för firrar?
Tack tack!
Jag har sju
L169, en
L018, 20
LDA23, mer än 25
Corydoras panda och sist men inte minst 6 VF
Pterophyllum leopoldi
Mina leopoldi är dom som inhandlades sist och det är ju dom som fick mig att regga mig här... tokigt att jag inte har reggat mig här tidigare märker jag nu :) Jag hade tidigare
Apistogramma cacatuoides men dom ynglade av sig så jäkla mycket så jag kunde inte ha dom kvar...
LN
Sydamerika ,,,fantastiska firrar. Även ja håller lite SA o L-malar.
Tyvärr så låter dom sig inte L-malar fotas så lätt.
patdah
Nää... men nu har jag slutat mata mina malar under sena kvällar och nätter... så nu börjar dom komma fram för att äta även när det är ljust i karet och då händer det ju att man får fototillfälle ibland.
Himma
Har vattnet blivit bättre? det kommer väl från de västra delarna av kronoberg om jag inte har helt fel, heja Troja. Har du Malawiyngel som du säljer så är jag intresserad.:):):)
LN
Hej Himma o välkommen till ciklidforumet.
Just nu är växjövattnet helt ok, vi har inte fått Ljungbyvatten än. Det sista man sagt är att det blir i mars nu iår.
Slå Guzrob ett privat mess så kanske han har lite Malawiyngel.
Just nu funkar 2400liters karet himla bra, har lek på Jullarna, Xenotilapan, Aulonocranus, multisarna och hästnosarna.
Har lyckats fiska upp 35 nya Xenotilapiayngel som går i ett yngelkar. Det är mycke knepiga yngel, det minsta lilla lilla dåligt vatten så dör dom som flugor.
Testar denna kullen med att byta minimalt med vatten, driver på Vallisnareian med PMDD och matar väldigt sparsamt. O än så länge verkar det vara ett lyckat recept.
metrunui
Hej Himma o välkommen till ciklidforumet.
Just nu är växjövattnet helt ok, vi har inte fått Ljungbyvatten än. Det sista man sagt är att det blir i mars nu iår.
Slå Guzrob ett privat mess så kanske han har lite Malawiyngel.
Just nu funkar 2400liters karet himla bra, har lek på Jullarna, Xenotilapan, Aulonocranus, multisarna och hästnosarna.
Har lyckats fiska upp 35 nya Xenotilapiayngel som går i ett yngelkar. Det är mycke knepiga yngel, det minsta lilla lilla dåligt vatten så dör dom som flugor.
Testar denna kullen med att byta minimalt med vatten, driver på Vallisnareian med PMDD och matar väldigt sparsamt. O än så länge verkar det vara ett lyckat recept.
när jag byter vatten i yngelkar med känsliga fiskar så brukar jag först byta i de stora akvariumet sen ta vatten därifrån o till de lilla akvariumet med yngel
LN
Bra tips Metrunui, det ska ja använda.
Vad tyckte du om baljan Olorin??
Olorin
Tack, Larry. Nyss fick jag också en titt på monsterkaret. Intressant upplevelse. Först kändes det tomt. Stora vattenytor utan en fisk i, men efter ett tag såg man myllret här och där. När det finns kolonier av fisk som huserar i olika zoner får man mer en känsla av en bit natur än akvarium - häftigt!
Tog lite bilder, men har nåt vaj på min autofokus så det blev nog inte så många bra tyvärr, men jag ska lägga upp några av de som ser bra ut här i tråden snart.
LN
Tack Olorin, lägg gärna in dina bilder.
Har ju ingen egen kamera just nu, så att det vore perfa om du fixar det .
Olorin
Tack Olorin, lägg gärna in dina bilder.
Har ju ingen egen kamera just nu, så att det vore perfa om du fixar det .
Eller så kan jag ju maila över dem till dig så kan du få lägga in och kommentera(blir nog mer rätt så).
LN
Så kan vi göra. Du har ett privat meddelande.
LN
Här kommer lite bilder som Olorin tog på burken:):)
Anders-i-Askim
Hej!
Vad är det vi ser på bild 1?
Blir lite intresserad här om sanningen skall fram.:)
imported
Anders i Hej!
Vad är det vi ser på bild 1?
Blir lite intresserad här om sanningen skall fram.:)
Jag tror det är Reganochromis calliurus
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1276
specmats
fina live-bilder, hur går det nu med dina arter? (lite ouppdaterad)
Limmet
Snyggt!
Vad är det för troffesort?
Jag håller med om att en uppdaterad "artlista" vore mycket intressant :)
56ovwal
Vilken variant av Aulonocranus dewindti är det på andra bilden? Bör vara en från södra delen av sjön då de i norr ofta saknar det gula? Har själv ett gäng som såldes som A. dewindti Zambia, men den är inte lika gulrandig som din.
Kul firre är det iallafall som förtjänar mer uppmärksamhet bland ciklidister.
Olorin
Herr Dewindti var en intressant figur och en rackare på att bygga krater!
LN
Aulonocranus dewindti en liten grupp som har 8 yngel på tillväxt. Vet tyvärr inte vilken variant ja har.
Reganochromis calliurus en riktigt läcker sandlekare
X. Flavipinnis kasanga har en liten grupp på 3 djur i karet men har ett 30 tal på tillväxt i ett yngelkar. Hoppas att ja kan få 15-20 att överleva, det vore grymt me en så stor grupp i karet.
J. Regani "Kippilli" har tyvärr bara fem kvar men hoppas att dom leker snart.
Eretmodus cyanostictus "Orange Bangwe" 8 djur som leker rätt ok men ja har inte hittat ett enda yngel.
Tropheus Chaitika endast 3 överlevande hannar.
Lamprologus multifasciatus en grupp på 50-70 djur som har bildat en rätt liten men väldigt produktiv kolloni.
Reganochromisarna glider runt strax utanför kollonin och snappar i sig yngel som kommit på villovägar, riktigt fräckt att se:)
Saknar ett ytlevandegrupp av någe sort, kanske en leptosoma eller en grupp killis.