Överlag tycker jag att SA- och CA ciklider är mer av "personligheter" och "smartare" än ex Malawi o dyl. Vissa arter blir man riktigt "tjenis" med, de känner uppenbart igen sin skötare osv.
Har haft främst CA som varit mer som hundar än fiskar även om det låter konsigt. Just när det gäller mat har jag också den erfarenheten att det går fort att lära dom beteenden så som matplats. Har ex en Splendida nu som står längst till vänster nu i karet och väntar på sin tur medan resten av invånarna får äta först till höger.
Min förra stora Synspilum hane var otrolig, så fort de var slagsmål i akvariumet simmade han dit på några sekunder och ställde sig mitt emellan parterna tills de lugnade ner sig. Likaså när jag var nere och skulle flytta sand med handen för att ex placera någon sten kunde han ställa sig bredvid och gräva i hålan.
http://www.youtube.com/watch?v=CJ19Y8nDgLg En gammal film där detta hände framför kameran där han går emellan en Jaguar och Maculicauda.
Hade en guldsöm för något år sedan som var riktigt kul, jädrar va sur han blev när någon kom in i rummet förrutom när pappa kom in då stack han och gömde sig och kom och inte fram förrän långt senare. När jag kom in brydde han sig inte alls. För att inte tala om när någon gick fram och muckade med honom, jädrar va de smällde i akvarieglasen.