Den vanliga micron skrev jag om här:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58443
Enklaste sättet att mata enligt mig är att ställa kulturen på en ljusramp en stund. Värmen får maskarna att krypa upp längs väggarna, och de är då lätta att skrapa av i lagom mängd. Glöm inte att ta undan kulturen sedan, värmen tar kål på dem efter några dagar.
Vinägermicron sägs vara busenkel, men enligt min erfarenhet kan det vara svårt att få startkulturen att ta sig. Man blandar äppelcidervinäger (kravmärkt, INGA tillsatser) ungefär 60/40 med vatten. Någon tesked salt eller socker (två olika recept) per liter kultur. I med hela rasket i en stor glasburk, täta med fin väv (bananflugor lockas annars till kulturen och fördärvar den) och låt stå, gärna lite mörkt och svalt. Efter ett par veckor bör kulturen krylla av mask. Fördelen med vinägermicro är att den kan stå i flera år utan att sättas om. Går den åt helsike så märker man det - en död vinägermicrokultur är bland de värsta lukter jag känt.
Som alltid med levandefoder bör man köra minst två parallella kulturer, om någon går ut.
Du borde kunna få fatt i startkulturer i dina hemtrakter, det finns nog killi-folk som trixar med levandefoder. Annars finns båda varianterna i Malmö. ;)
Hilsen,
/P