Bananskal-i-vatten blir bara bakterieodling.
Hö-i-vatten kanske funkar ibland, men jag får bara bakterieodling där med.
Enda gångerna jag fått bra med infusorier har varit när jag:
1) Samlat in torra eklöv, och sen låtit en hink stå med löv & vatten nån vecka. Det gav faktiskt riktigt bra med ciliater & rotatorier.
2) Tagit mossa som jag låtit ligga i vatten ett par dagar. Det gav färre infusorier än löven, och blandningen surnar snabbare.
En annan metod som borde funka men som jag inte kollat är att starta kulturen med en näve halvmultna löv ur ett uttorkat vatten (dike, pöl...).
Annars brukar jag personligen lita till att odla såna fiskar i tätt planterade akvarier, gärna med lite multna löv, och satsa på att det finns tillräckligt med naturliga infusorier i akvariet, ELLER så plockar jag fram mitt 125-mikroners plankton-nät och åker till närmsta sjö. Använder man vildfångade plankton kan det vara idé att sålla fångsten genom t.ex. en vit akvariehåv för att bli av med vuxna hoppkräftor och karplöss.
Jag testade
Protogen. Det påstås vara en mix av infusorie-mat och vilostadier av infusorier. Nå, tanken var god, men när jag inkuberade en Protogen-pellet i en kopp vatten och tittade på resultatet under ett mikroskop fick jag bara svamp och bakterier, inte en enda infusorie.
EDIT: Jo, en metod till för att föda upp riktigt små yngel, och en metod jag tänker försöka testa under sommaren, kan hittas här:
http://www.rainbowfish.info/forum/viewtopic.php?f=25&t=990
Denna metoden ger både encelliga alger och diverse infusorier, och borde funka för det mesta som tål ojämn temperatur.
EDIT2: Glöm inte att de flesta yngel faktiskt tar dött foder bara det är tillräckligt finfördelat! Du kan mortla t.ex. pellets och sprinkla över ytan.