DEn var inte så stygg - jättefin fisk. Ser ut att vara lite ung, eller ser jag bara i syne?? Skulle dessa gå att blanda med mina Rock kribensis i ett 300 liters? eller är det korsningsrisk/storleks/aggressivitets skillnad??
Funderar just nu en del på vad jag ska stopp ner mer i karet - är lite tunnbefolkat med 2 (plus en utmobbad) J.Marlieri och en 1+4 grupp av Rock kribensis (men hanen är sååå snygg!). Ska försöka stoppa i några T.irsacae och en grupp victoria till (samt öka antalet i kribensis gruppen med säg 4-5 fiskar) Egna yngel eller byta på Nol - men de har väl samma ursprung som mina eller?
Japp det är en ung hane, det skulle gå att blanda med rockkribensis med tanke på storlek och aggression. Korsningsrisken kan nog vara värre eftersom de kommer från olika delar av sjön och därmed inte har några naturliga spärrar att inte korsa sig. Men ska du inte ta några yngel är det nog inga problem. Båda arter finns antagligen över så gott som hela Victoriasjön, eftersom "fire red" antagligen är synonym med Haplchromis sp. "kribensis". Problemet är att båda arter har samma grundmönster.
De i Nol har samma ursprung som dina, men personligen skulle jag hellre ta de i Nol om jag kunde. Eftersom chansen är mindre att de är nära släkt med dina.