Efter att ha satt upp postern i senaste ciklidbladet på toan funderade jag lite på varför jag inte träffat på någon som har en Victoria hos sig. Tänkte att det nog var fiskar stora som en normal gös eller så. Men de verkar ju vara typiskt 10-18 cm och liknande villkor som Malawi.
Eftersom fiskarna är fina så undrar jag ännu. Kan någon belysa för mig varför de inte är populära?
Denna fråga är vi några (få) som ställer oss på forumet då och då. Jag ska väl inte förhäva mig då jag bara har några för tillfället, men det finns andra - bland annat Endymion som gjort affischen - som har många, många. Men det är få, väldigt få som har victorior i sina kar. På forumet kanske jag kan komma på max 6-7 som har (säkert några fler som jag inte vet om, men ändå) egna victorior (och då bor 2 i Norge och en i Canada).
Det första och kanske bästa skälet jag kan komma på är att de är svåra att få tag på - egentligen bara Kent i Nol som har ett bra utbud om man bortser från några privata odlare. Sedan är de behäftade med fördomar om att de är överdrivet aggressiva och lätt korsar sig etc.
Ja, en del är aggressiva -men långt ifrån alla - och det finns det ju många ciklider som är..och ja, de korsar lätt om man inte gör en bra avvägd blandning, men det är det väl också många ciklider som gör...
Frågan kvarstår - varför är det så få som håller Victoriaciklider?? De är ju rackarns vackra (majoriteten) och intressanta fiskar.
Sök lite på gamla trådar också, den här diksussionen har varit uppe förut och så hoppas vi att endymion och/eller Kjell och/eller "Canada" (glömt namnet) bidrar med sin syn på det hela.
Och om du också skaffar några så är vi genast många fler...:):)