Det är fullt möjligt att malar mår bra av potatis, det har jag ärligt talat ingen aning om, men jag tycker att det är lämpligt att påpeka att det här med att "tycka om" något kan vara värt en tankeställare.
Att tycka om något är inte det samma som att det är det man ska äta. Detta handlar, som flertalet av oss känner till, inte bara om fiskar utan i högsta grad även om människor, och jag kan gärna erkänna att jag själv inte lever som jag lär. Jag skulle nog vara en klart bättre representant för min egen art rent visuellt om jag lutade aningen mer åt Tropheus/mbuna släktenas naturliga näringsintag.
Vad jag vill påpeka är att det går ALDRIG att låta en akvariefisks aptit för något avgöra vad den bör äta. Fiskarna är skapta till att sätta i sig alla sorters näring som de kan komma över i sin naturliga miljö. Detta innebär att en Tropheus kan ha stor aptit på protein men eftersom den inte utsätts för stora mängder lättillgänglig protein i naturen så klarar dess tarmsystem inte av att bryta der dessa.
Om man släpper ner mygglarver och artemia till Tropheus så äter de dem med stor aptit men kan i förlängningen dö. Med detta vill jag alltså säga att om en Ancistrus gillar potatis så betyder det egentilgen ingenting eftersom det inte är troligt att dess anatomi utformats för att någonsin möta en potatis.
mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com