Hej!
Kul att du testar något nytt!
Jag besvarar dina frågor efter förmåga;'
1. Du kan köpa en grupp om 5-6 djur men även ett par kan fungera.
2. vanligtvis är könsfördelningen svår att avgöra i butiken men klarnar då de vant in sig i hemakvariet. Det är en fördel att ha mer en en hane (då de kan ta ut agressioner gentemot varandra) men en övervikt honor. Idealisk fördeklning kanske 3 honor 2 hanar. Men som sagt att hitta den försdelningen i butiken är nära nog omöjligt och andra fördelningar kan också fungera bra. Även par fungerar bra om det finns andra fiskar i akvariet som kan avleda uppmärksamhet.
3 lämpliga medinevånare, har du bara ett par skulle jag rekomendera någon annan medelstor snäll ciklid som tex flaggciklid scalar eller A. metae. Har du en grupp går de nog allra bäst med traditionella SA sällskapsarter som pansarmalar, L-malar och tetror. Dvärgcilkider kan nog funka om det finns gott om växter och andra gömställen. Faktiskt är geophagus rätt revirhävdande gentemot även mindre fiskar vilket kan göra livet svårt för små känsliga dvärgisar. Ingen optimal kombination alltså och ingen garanti för att det funkar men det betyder ju förståss inte att det inte kan göra det. Det kan det mycket väl.
Övriga råd är väl att det krävs varmare temperatur, mer matning och bättre filtrering än för malawi för att lyckas med dessa fiskar.
mvh
olof
Håller med Olof i stort, men våra åsikter gårisär något på fråga 3, mina Geos är livliga och givetvis kan de vara besämda med revir ibland men jag tycker det hålle sig inom "ramarna" Har 2 kar med Jordätare i ett där de har sälskap av Crenicichla Wallacii, Chokladciklidsyngel, Corydora och ett gäng L-malar.
Det andra karet Har Geos, Satanopercor, Crenicichla Regani, 1 stor Chokladciklids hane och ett gäng L-malar.
Tycker det funkar bra i båda karen så jag hade defenitivt åvgat testa ngn Apistogramma art med Geophagus.
Annars kan du ju skaffa Satanopercor Leucosticta eller Jurupari de är väldigt lugna och timida. De kivas innom gruppen men har aldrig gett sig på något annat i karet.
Vad det gäller antal så skulle jag säga max 5 Orange Head, killen jag köpte mina av hade 6st vuxna i ett 540 och det såg nästan lite "trångt" ut, kan berott på att han hade 3 revirhållande par :P
Kosten är viktig att varriera på jordätarna eftersom vissa arter har lätt för att få hål i huvudsjuka om de inte får tillräckligt med "näring"
Bra val!