Ola Jag kan ha fel, men blir inte konduktiviteten skyhöggt över Malawisjöns om man har i 0,5 dl salt per hundra liter. Det kan man ju till och med känna smaken av.
Orsaken till att man har salt är väl snarare att lägga sig långt över den naturliga konduktivetiten då detta motverkar skadlig stress.
Jo det blir det nog, har inte gjort några faktiskta tester så jag vågar inte säga, men jag antar att du har rätt i det. Jag skrev också att det (1/2 dl till 100 l) gott och väl räcker (oavsett vilket vatten man startar med skulle jag säga). Antagligen skulle det räcka med typ en matsked eller dylikt för att vara säker på att ha någorlunda "rätt" konduktivitet för Malawi med ett svenska "medelvatten" i kranen, men det är väl lite av samma princip som många generella rek. med bikarbonat... dvs egentligen kraftiga överdoseringar ;) Det bästa är naturligtvis att mäta och justera om man tycker att man har behovet beroende av vilka fiskar man håller!
Jo saltet har ju en del fördelar vad beträffar stress och t.e.x. vid nitrit-toppar (vilka man inte borde ha förvisso), vad gäller sjukdomar är nog dock dessa salthalter helt verkningslösa