Jag kan bara svara för mig själv och vad jag tycker. Jag ger av pricipskäl inte bort pengar till en fond som jag har noll insyn i hur pengarna används. Jag är även skeptisk till fonder med 90-konton.
Jag skulle däremot kunna vara med och bidra om vi på ex. Ciklidstämman säljer lotter till böcker eller något annat, eller helt enkelt har en "skänk en gåva hink." Anledningen till att jag tycker att detta är bättre är för att det blir en större gåva och att vi får bättre uppföljning om vad pengarna går till på det sättet. Uppföljningen kan publiceras i artiklar i CB.
Om det är något som man har insyn i så är det ju detta projekt
1/ dels för att det är ett konkret projekt där det i detalj beskrivs vad som skall göras, varför det görs och vad det leder till
2/ dels för att det är ett litet projekt som man kan kontrollera
3/ dels för att uppföljningen av projektet kommer att ske i Ciklidbladet. Det förutsätter jag i alla fall - men det är upp till redaktören/NCS styrelse att se till att det sker.
Vet inte vilka som ni menar skall ställa upp med gåvor för att du andra skall vara beredda att stödja detta projekt: menar du att Ad, Jay etc. etc redan jobbar ideellt med detta projekt skall bidra med gåvor. Låter ju lite märkligt att de skall få betala för att få jobba gratis. I så fall kan man ju säga att Ad i åtskilliga år har stött NCS genom att hålla föredrag, gratis bidra med foton och artiklar till Ciklidbladet, även skänkt böcker till lotterier etc.
De som är de stora vinnarna om dett projekt blir framgångsrikt är ju dels lokalbefolkningen som lever runt sjön och akvarister världen runt (dvs bl.a. du och jag) och miljön i det stora hela.
Därför stödjer jag detta projekt och det hoppas jag att också du gör.
Om man vill ha en 100% garanti för att veta att pengarna hamnar rätt så finns det ju bara ett sätt att göra detta - nämligen att befinna sig på plats när det genomförs.
Det går säkert att fixa om nu någon vill detta - men självklart får ni då stå för alla kostnader själva, på samma sätt som de som jobbar ideellt med detta projekt får göra.
Sedan undrar jag i likhet med Micke vart de pengarna gick som kom in efter CB-försäljningen 05-06.