Oerhört naivt och fjantigt!
Vad är naivt och fjantigt?
[/quote
]Vem tycker synd om träden att de ska sågas ned istället för att stå kvar och ruttna i skogen?
Vem tycker synd om träden? Personligen tycker jag det är positivt att åtminstone en del av vår skog avsätts till naturskog för att ge sällsynta naturtyper och därmed sällsynta arter livsutrymme. Jag och många andra som är naturintresserade vill kunna gå ut i naturen och njuta av riktig natur, med en god biologisk mångfald och för att det ska vara en möjlighet krävs det att man låter träd växa tills de dör och låter dem stå kvar tills de är borta. Många sällsynta arter är beroende av gamla träd och döda träd (högstubbar och lågor). En högstubbe kan hysa upp till 1000 arter. En hel granåker på 50 år hyser betydligt färre arter än en ensam högstubbe. Att gå i en granplantering ger ungefär samma naturupplevelse som att gå i ett rapsfält. Vill du missunna oss naturintresserade upplevelsen av en urskog?
[/quote
]Vem har svårt att förstå att skogen är en av de naturresurser som har skapat Sveriges relativa välstånd?
Inte jag iallafall. Jag jobbar själv inom ett skogsföretag. Vad jobbar du med?
[/quote
]Vem har inte kontrollerat fakta att vi idag har mera skog i Sverige än vad vi någonsin har haft!
So what? Jag vet om att vi planterar mer skog än vad vi hugger ner, men det är inte mängden som avgör kvaliteten, om det är det du syftar på. När det gäller biologiska värden är det snarare åldern på skogen som är avgörande. Hur stor och gammal tror du att en tall måste vara för att orka bära ett örnbo på 500-1000 kg?