Hej!
Hej!
Okej Ron426 då kör jag igång få se om någon hakar på alltså till hållning av diskus:
Säkert har du som akvarist gått in flera gånger i en välsorterad akvariebutik och då stannat upp framför akvarier med dessa ståtliga disksufiskar,priset samt skötsel av dom har kanske fått dig och inte vilja ha dom,till detta vill jag av erfarenhet säga,håller du dig till några grundläggande regler så kommer du och klara av dom,vi som håller på med diskus vet att dom behöver sin skötsel för och må bra det tar lite mer tid i anspråk medn ger mycket också tillbaka,för och starta upp ett disksuakvarium så bör du då ha ett högt akvarium dessa ståtliga ciklider är ju höga och behöver då ett högt akvarium.Akvariet bör vara på minst 275-300 lit du får gärna ha större om du vill.Tänk på att varje fullvuxen diskus kräver 50 lilt vatten,det du också behöver är bra litteratur för och lära dig om diskus,jag rekommenderar Dick Aus bok i Back to Nature serien,samt om du har tillgång till en bra akvareiförening på din hmeort så kna du där träffas liksinnade och där ta del av deras diskuskunskap,även på nätet kan du hitta mycket nyttig disksuinfo,jag vill också slå ett slag för Nordiska diskussällskapet dom hittar du på
www.nodss.se d'är hitta du allt som du som nybörjare har stor nytta av,nåväl nu tilll ditt diskusakvarium,du har nu hitta några fina diskus du vill köpa,men innan du köper dom så ska du ställa iordning ett akvarium,jag vill också passa på och säga att det är bra om du har några års erfarenhet av akvaristik överhuvudtaget så du har basic klart för dig.Till akvariet vad ska du då hajo en lugn plats i hemmet där akvarietkan stå,ytterfilter Rena eller Eheim,dopptermostat,inredningen i ett diskusakvarium behöver inte vara avancerad men det är tycke och smak som avgör en vacker grupp med färgglada diskus ingen svårare inredning för dom är så vackra i sig ändå.men du kan givetvist själv välja på den punkten hur du vill ha det.rötter bör du ha på höger och vänster baksida då dskusenkanha i akvariet det är viktigt att diskus kandra sig undan ibland,du kan även ha schifferplator mot bakrutan eller på kortsidorna.Sand kan du också ha i så fall fin Rådasand,det underlättar också om man inte har för avancerad inrednign då det är lättare med rengöring,ha gärna ett par rötter i mitten samt mot bakrutan,för Amazonasinredning läs gärna Sune Holms inredningskompendium om detta.Ph ja runt 7 dom odlade varianterna tål tom över 7 i Ph,jag rekommenderar inte nybörjaren att börja med VF då dessa i vissa fall tom kräver specialskötsel,foder?ja Stendkers eget tillverkade foder är mycket bra innehåller allt dina disksu behöver,gör gärna eget finns bra recept på nätet bla på nyss nämda
www.nodss.se,värma? ja runt 27-28 grader,nu kommer vi till sällskap för diskus,jag rekommenderar bla scalarer,Nyckelhålsciklider,samt en delTetror,diskus bör ha lugna fiskar som inte stressar fisken för mycket,dessa nyss nämda går bra ihop med diskus. Nu kommer vi till ett mycket omdiskuterat kapitel som heter VATTENBYTE,på detta vill jag och många med mgi som håller diskus säga!Matar du mycket och bra bör du också byta bra med vatten,diskus har i sina gälar och på kroppen flagellanter som vid dålig vattenhygien får sjukdomar tom hål i huvet sjukan,jag säger igen vatten,vatten,ag har sett vid flera tillfällen ja tom i butiekr diskus somintefåt sin skötsel på ett bra sätt,ja jag skulle aldrig köpa av dom,på Lagret i Stockhom finns en kille som heter Per han säljer till lagret och han byter mycket vatten få odlare har så fina diskus,nu menar jag inte att du måste byta dessa massor tänk på antalet matningar samt hur stort fiskbestånd du har.Ett välskött diskusakvarium med en väl fungerande nyss nämda skötsel är till glädje för dig din familj ocg dina vänner,en väl inredd tropisk disksubiotop i hemmat är mycket vacker man kan man sitta i timmar och njuta.Mångas säger att diskus mest står still?på detta vill jag säga det stämmer inte jag har sett diskus forcera stora rötter i akvariet och mer eller mindre rivit inrednignen med en väldans fart,ja har jag glömt något eller inte?återkommer med mer info i så fall,/Ann-Mari:)