Nja..av arten Labidochromis finns det ju en del..men ingen av dessa kallas väl "Golden". Den som du hänvisat till är ju den som bär handelsnamnet "Golden"...
Lite lustig berättelse om Labidochromis caeruleus finns här:
http://www.cichlid-forum.com/articles/l_caeruleus.php
Ursäkta frågan..men var du en av de där svenskarna Kjell?;)
Nja
Labidochromis är ett släkte och inte en art. Arten
Labidochromis caeruleus finns i flera olika färger - som gul, blå, blå-svart och vit beroende på vilken population det handlar om. Den som är gul och i handeln kallas för golden är som sagt den population som kommer från Kakusa, men det finns flera gula populationer (t.ex. vid Mbowe och Lions Cove), det finns åtskilliga vita populationer (t.ex. vid Ruarwe) och vit är den vanligaste färgen hos
L. caeruleus, det finns blå populationer (t.ex. Thumbu Point) och blå-svarta (t.ex. vid Undu Reef).
Så att bara skriva
L. caeruleus för golden blir fel - då kan man lika gärna t.ex. mena "Vit labidochromis"
Den som odlade "golden" i Sverige var Stig Jansson och "historien" stämmer inte helt, men den spreds nog ändå av mig. Stig Jansson berättade det för mig, jag nämde det för Ad Konings, som skrev om det och sedan berättade vidare - för varje gång har historien förändrats något.
Detta är dock rejält "Off Topic" och hör inte till denna tråd som ju för övrigt inte ens handlar om "Golden" längre.