Avsaknaden av af-motor i Nikons billgare hus är knappast någon problem nu när de flesta objektiven har det, även "piratmärkena" har uppdaterat sina populäraste objektiv.
Malawe: Vilka funktioner är det du saknar på de billigare modellerna 1000D och D40/D40x?
Jag har faktiskt inte tänkt på det speciellt mycket. Jag har kollat på olika sajter och för en novis så går man ju oftast på de senaste modellerna hos tillverkarna. Det är också dessa som säljs på olika onlinebutiker och även i vanliga butiker.
Jag brukar kolla olika sajter och se vilken rating de får i tester och så utgår jag från det. I stort sett det senaste och det bästa till bästa pris i den priskategori jag valt att hålla mig inom.
Jag har en fråga och det är om det är bättre att investera i ett kamerahus för att sedan köpa objektiven för de ändamål jag vill ha det till? De här kamerakiten har ju övrigt att önska vad jag förstått och det är då kanske vettigt att fundera på kamerahus istället för att gå på "paketpriserna".
Vilka objektiv är bra till de ändamål jag ska fota? (natur, porträtt (familje), akvariemiljö).
Kameran som jag ska köpa bör ligga i prisklassen 3000-5000kr exkl objektiv..eller 5000-8000kr inkl objektiv (kit).
De kameror som jag nämnt är Nikon D60/D80, Sony A300/A350, Canon 350D/450D.
Jag behöver ett allround objektiv samt ett macro. Ni får gärna ge konkreta förslag på objektiv till respektive kamera...men tänk prismedvetet och begränsat mer än att driva på med rena lyxprylarna (för mig).