Det är ett lättare val än du tror. Välj den Canon eller Nikon som du tycker känns bäst inom din prisram. Svårare är det faktuiskt inte. Kamerorna är så bra idag så det spelar ingen roll vad du väljer. I slutändan är det ändå du som tar bilderna.
Liveview på en systemkamera är helt absurt. Att ens hålla en tyngre systemkamera så att man ser bilden gör ju att den blir oskarpare än nödvändigt eftersom det inte blir lika stabilt.
EDIT: Jag vet själv hur det är när man skall köpa nått så kollar man upp grejer för man vill köpa det "perfekta" produkten etc. Men ärligt talat... Gå in i en butik, se vilken som känns bäst i handen och köp den. Det är faktiskt inte speciellt noga alls vilken kamera du har, bara den har de grundläggande funktionerna så är det bara o köra. Sitter du och väntar på prissänkningar så e du körd, det kommer alltid nått nytt som är "bättre" och som kommer gå ner i pris...
Jo jag håller med. Jag sitter inte direkt och väntar på prissänkningar men i och med att jag inte har pengar på kontot att köpa för innan släppet av Canon 1000D så tyckte jag att det kunde vara idé att invänta reaktionen på den..samt vart de andra lägger sig prismässigt.
Man krånglar nog till det mer än nödvändigt som riktig amatörfotograf..men oftast handlar det om ganska stora pengar för att investera i en kamera av kvalitet och då vill man känna att man gjort ett bra val.
Live View är inte intressant för min del så det är inget som jag styr mitt val av kamera på. Jag är mer intresserad av bildkvalitet än en massa finesser.
Om man köper ett kamerahus av Nikon eller Canon..vilka objektiv skulle ni föreslå som ett allround och ett macro av kvalitet och i en prisklass på max 3500kr?