Hej!
Den tragiska sanningen är att de flesta sålda fiskar dör av vanvård kort efter inköpet och att det är detta som driver själva hobbyn. Utan denna handel med "förbrukningsfisk" hade 9 av 10 butiker fått lägga av med fisk och hobbyn hade minskat katastrofalt. Vi entusiaster står för en försvinnande liten andel av hobbyn just eftersom våra fiskar lever länge.
Jag brukar jämföra med handeln med krukväxter. Folk köper sånna där blommande tantväxter och sätter i fönstret. Efter ett par veckor blommar de inte längre och man köper nya. Det genererar en konstant omsättning för odlare, butiker etc. Entusiasterna som verkligen är intresserade av växter tjänar man inte pengar på eftersom deras växter ju inte dör eller blir bortkastade när de inte blommar.
Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att säga att ökad kunskap och information är en av orsakerna till att hobbyn gåt tillbaka sett på några decenier. Med ökad kunskap hos "genomsnitts" akvaristen ökar livslängden på fisk och därmed minskar försäljningen i butik. Detta leder till att färre butiker bryr sig om att ha levande fisk hemma. Det innebär färre exponeringställen för akvariefisk och därmed minskat intresse för hobbyn.
Det är ju inte så att man längtar tillbaka till den "gamla goda tiden" när falukorv var ett accepterat akvariefiskfoder och stora centralamerikaner rekomenderades till 60 liters akvarium men faktum är att den tidens syn på djurhållning och den tidens luriga affärs information var väldigt bra för omfattningen av hobbyn totalt.
mvh
olof
Jag tror helt enkelt inte på detta. Visst det finns många som vansköter fisk och inte lyssnar på de råd som ges i zooaffären som Patrik skriver.
Visst det ges många dåliga råd i zooaffärer och för den delen också på nätet.
Men samtidigt är det nog som så att det stora flertalet sköter sina fiskar och att de lever hyfsat länge. Det är ju också som så att det finns en helsickes massa akvarier i Sverige (flera hundra tusen) - långt fler än de flesta tror och det innebär i sig att det också säljs kopiösa mängder med fisk och detta är basen för akvarieaffärernas försäljning.
Att fiskarna dör i stora mängder skulle vara basen i verksamheten det tror jag inte alls på. Det är ju som så att de som ständigt tar livet av sina fiskar också tröttnar väldigt snabbt och det är definitivt ingen bra affärsidé att en affärs kunder hela tiden lägger av att handla av dom pga att de misslyckas med sina akvarier.