Citat:
Ursprungligen postat av Falköping Andreas
Med dom siffrerna så skulle det vara rena guldgruvan att ha akv affär men så är inte fallet då många saker kanske bara har ett påslag på 10-20% kanske.... där ibland akvarium, pumpar ,foder mm detta är väl mer en service sak att ha och inget man tjänar pengar på utan det är det man sedan stoppar i karet man kan ta betalt för efter att de redan köpt det som leder in dom i hobbyn.
Har jag det minsta rätt där christer?
Om inte så rätta mig gjärna.
mvh Andreas
Svar från CF-akvarielagret
Vi är överens
Är det bara för att det är lite sent, eller har fakta helt ställts på ända här? Om jag tolkar detta rätt så menar Cf nu att allt är olönsamt UTOM fisk och växter. Det går i så fall helt plötsligt stick i stäv med tråden tidigare.
Personligen är jag glad om det är så för det skulle ju betyda att innehållet i våra akvarium även är viktigast för affärerna och därmed ett bra argument för att sköta fisken.
Tyvärr verkar det all för ofta när man växla ord med akvarie-innehavare som att det lönsamma är Svenssons som inte kan sköta sina fiskar med följd att firrarna dör och Svenne kommer in och köper nya stup i kvarten.
Personligen får jag inte ihop den logiken för jag hade lagt av med akvarium om alla min fiskar dog hela tiden. Man vill väl lyckas med nåt?
Så hur ligger det till? Är fisk olönsam att sälja eller inte, eller är det en fråga om hur vass man är på att "skörta upp sina odlare" och hur man 100% man kan salta på i marginal?
Förövrigt tyckte jag att det var intressant att läsa att man lägger på mindre på dyra firrar än billiga. I min värld är det lättare att få en totalt insyltad freak att betala en tusenlapp för en raritet än att få en svenne att betala 15 spänn för en neontetra. Och jag tvivlar starkt på att diskusodlare får 300 spänn styck för sina millenium gold eller vad det nu är för rariteter...
Kan jag kasta in mer eld på brasan än så?