Gillar när exportörer skriver upp fångstplatsen så att den når ända fram till kunden.
Visst ar det jatte viktigt att gora det!
Men jag undrar hur manga ar det som gor sa egentligen?
Jag exporterar valdigt litet...max. 45-60 boxar om aret och da vore det katastrof om jag inte gjorde det!
Dessutom ar det jag sjalv som ansvarar for fangsten, fraktar hem fisken, tar hand om den och ar med och packar ner den nar den ska sandas.....men tror inte att det finns sa manga som arbetar i san pass liten skala och pa det sattet??
Kan tanka mig att de "riktiga" exportorer har valdigt svart att halla isar fangstplatsen....
Inte sagt att det gors med vilja....men det forekommer en hel del "fusk" ocksa;
For nagra manader sedan sande vi till Tyskland och nar jag gick in pa kundens sida for att kolla vilka fiskar han salde, sag jag en del uruguayanska arter som saldes som argentinska.....sjalvklart fragade jag kunden om han hade blandat ihop nagot...men nej...han hade fatt dessa fiskar fran Argentina nagra manader tidigare....jag borjade da forska i det hela och det visade sig att den argentinska exportoren hade kopt smugglade fiskar fran Uruguay och sande dessa som argentinska...men namn pa argentinska vattendrag!!
Uruguay ar ett litet land med knappt 3 milj. manniskor...."alla kanner alla"...och kanske tack vare det fick den tyska kunder ratta till felet.
Naja...det ar nog svart att vara saker pa arten/fangstplatsen nar de flesta inte star for fangsten utan koper fisken fran olika lokala fangare.
Ha det!
Felipe