Ola Uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade mest att KSMB och Ebba inte hade kallats punk om det inte var för deras första skivor. Siouxie kallas aldrig för punk i Sverige (men alltid i England) men första skivan är "punkig" och de kommer ur punkscenen. Egentligen är "punkscenen" ett bättre ord än "punk". Själv lyssnar jag mest på så kallad "old school industrial" vilket definitivt är en "scen" och inte en musikstil då allt från rena oljudsattacker (white house) till folkmusik (Sol Invictus) och grupper som ägnar sig åt båda (Current 93, Coil) samt fullständigt oplacerbara artister som Nurse With Wound.
Men men, tillbaka till ämnet. Jag ville bara förtydliga att jag inte anser att det finns skarpa linjer om vad so är punk eller inte och jag har inga problem med att någon kallar Rika Barn Leka böst och Kärlek och Uppror för punk (men trots att punken ogillade proggen så är det ju rätt proggigt ;))
tror mkt av hur punk definieras kommer från små subgrupper i varje stad... o alla tycker att den punken som går lite saktare, är lite mindre skrikig än det de själva lyssnar på inte är punk... sen så är det lite svårar att va punk n u än 77... pistols idag är ju som ett ordinärt raggarband... fast med ADHD... så de håller än pga attityden o knarket... men MTV blåser ju upp avril lavigne som punk, o green day... green day kan man diskutera i evigheter, men de faller lite på sin kommersialism... där hamnade inte pistols, för deras manager snodde ju allt!!! haha...