Konstigt
det är alldrig någon som gjort fel
alltid
vattnet (typ han som hällde i säckarna med kemikalier i vattentornet på en fredag inför en storhelg)
koppar i rören (nybytta)
temperaturen
Klor
Fel och fel - om fisken dör pga att man byter med kranvatten, så bör man nog ta sig en funderare om kranvattnet är bra. Om det inte är bra så kan man fundera kring vad det är som är dåligt. Jag lägger också en peng på kloraminet - det är inte bra för fisken. I kar där jag byter med kranvatten blev fisken slö och hängig i en vecka, innan jag installerade kolfiltret. Nu blir de i stället uppiggade, som det ska vara. Anledningen till att jag började fundera var att de kar där jag bytte med mestadels osmosvatten funkade så otroligt mycket bättre än i de kar där jag bytte med kranvatten (om inte kranvattnet var förberett någon vecka i mina tunnor).
Jag har helt klart gjort många fel i mina dagar, men numera tycker jag mig veta hur fisken ska funka före och efter ett vattenbyte. En schysst botten verkar dock funka som en "buffert" mot kloraminet/kranvattnet. I de kar där jag har ett hyfsat bottenlager blir fisken inte lika hängig om jag byter med kranvatten (utan att det passerat kolfiltret).
Nå. Jag är i vart fall övertygad om att det är något vajsing på kranvattnet här, ur fiskens synvinkel. Ett pH på 8,3 och KH på 5-6 är skumt till att börja med. Sådant vatten existerar knappast i naturen. Avhärdning med lut plus kloraminer plus kopparrör... fin vattencocktail vi har.
Hilsen,
P