Putte Test körde en av Eheim 2252'orna igår kväll i bad karet, ojoj vilket drag de vart! Så jag hoppas verkligen att dom två ska räcka till!! Fan alltså sitter och plöjer mig igenom sida på sida om det här med filter, och alla verkar vällja att kapa upp dom till fyrkanter.... Och det enda jag skulle kunna tänka mig är ju att det är lättare att få dessa kuber att ligga "tätt" mot bakgrunden som är ojämn. Alltså jag är ju helt inne på att köra som ozric och deelay tippsar om, att köra hela filter bitar. Men dessa kommer de ju bli krångligare att få "täta" mot bakgrunden. Men dom kommer att bli tack sammare att hålla koll på och rengöra.
Peter_A_F ja de är klart att man tappar en del djup, men jag välljer att offra de för att få en snygg bakgrund. Och de tycker jag att man får genom detta allternativ! Sen som du kan läsa ovan, så är jag fortfarande lite kluven på hur jag ska lösa filter frågan.
Mvh Patrick
mmm, jo det är absolut väldigt snyggt, ville bara kolla ifall du tänkt igenom alternativen... jag var också 100% säker på att detta var det absolut bästa innan förra karet. Det är som sagt lite knivigt att få till det med filtren.
Jag hade lite funderingar innan jag bytte till större om att bygga om bakgrunden så att man lättare kunde få tätt. Genom att forma frigolit som silikonades fast och på så sätt styra flödet bakom bakgrunden och att lättare kunna få tätt mellan filtermatta och bakgrund.
Kanske kan vara något att fundera på, ifall det är möjligt och praktiskt att göra.
Ungefär som Back to Nature har i bland annat woodrocksystemet, där de förövrigt använder bollar av filtermaterial.