Johan Jag slängde iväg ett mail till vattenverket i Kristinehamn, där jag bor. Jag undrade om hur dricksvattnet kloreras. Svaret jag fick var följande:
"Vi använder natriumhypoklorid+ammoniak, då övergår det till kloramin. På vattenverket ligger värdet på 0,20 mg/L, sedan sjunker det ute på nätet till ca 0,05 mg/L (kloröverskott).Oobservera att detta är riktvärden o möjligen kan variera något."
Tycker ni detta motiverar införskaffandet av ett klorfilter? Jag saknar referensram och vet inte om 0.05mg/L är mycket eller lite. Ni från Växsjö - hade inte ni problem med kloramin i vattnet? Vad hade ni för vädrde?
Jag tycker mig inte ha sett några större problem vid vattenbyten (byter ca 20% varje vecka), men visst jag har faktiskt tappat två Tropheus sedan februari, då vi flyttade till Kristinehamn. I och med värmen nu har jag bytt vatten flitigare än 1 gång per vecka och utan sjuka/döda fiskar.
Om du hade varit medlem i NCS så hade du fått vår tidning och kunnat läsa mina erfarenheter med dåligt kranvatten ( kopparförgiftning ) och fått tips om hur jag löste problemen med ett enkelt kolfilter från
Callidus samt en
Tc-block patron.
Under mina undersökningar för att hitta lösningar till mina problem, fann jag denna länk till en känd tysk akvarist, numera utvandrad till Kanada, som också använder samma typ av kolfilter men då till att minska kloramin problem som även finns där.
Se länk www.buntbarsch.ca/index_files/prefilter.htm
Sedan jag började att anv kolfilter på ingående vatten till mina kar har jag nog aldrig haft så friska och pigga fiskar som nu och jag använder inga vattenberedningsmedel längre.
Jag tror på att det är viktigt att vattnet ska vara så rent som möjligt innan man tappar det i karen istället för att hålla på och labba med olka salter och kemikalier i efterhand.
Har fått en hel del respons på min artikel i CB 2/08 från olika akvarister som själva märkt en positiv förändring på sina fiskar, sedan de gick över till rening av vattnet med kolfilter.
Om uppgifterna du fick från vattenverket är skadliga för akvariefiskar eller inte är jag fel person att svara på . Vet bara att kolfilter är bra för fiskarna.
Äntligen blir det en diskussion samlad under en tråd i denna mycket intresanta fråga.
Mvh Göran