JonasG
Jag har en 50w hydor doppvärmare som jag använder i ett kar på 60 liter. Den funkade bra i sitt gamla kar men när jag flyttade den till det nya karet började den "hänga" sig.
Den startar när temperaturen i vattnet blir för låg men den stänger inte av sig utan fortsätter att värma tills jag drar ut sladden.
Blev en obehaglig överraskning när jag hittade mina stackars ocellatus flämtande i en 35 gradig värmebölja :/
Nån som vet om det går att laga själv eller om det bara är till att slänga värmaren? (den är ca 5 år gammal så nån garanti har jag inte)
Tack på förhand
Jonas
Karon
Det är så relativt små summor det rör sig om så frågan är väl om man skall chansa.
Lägg pengarna på en ny, gärna Jäger. Visst, de kan också hänga sig men risken är mycket mindre än andra märken.
Hagge
Instämmer med föregående skribent!
Köp en ny - en JÄGER !
F.H.
Kjell-K
Jag har samma erfarenhet som föregående talare. Jag har några stycken Jäger-värmare. De funkar bra men är lite opraktiska eftersom man inte kan se direkt vilken temperatur man har valt. Dessutom är temperaturvalet knöligt pga utformningen av vredet. Men ingen av dessa värmare har någonsin hängt sig.
Jag köpte en Hydor-värmare på prov för ca ett år sedan. Hydor har en mycket praktisk markering för vald temperatur och ett smidigt vred. Det är möjligt att värmaren var några tior billigare också, men det var inte därför jag valde den. Hydor-värmaren höll 9 månader innan den klappade ihop och hängde sig på full effekt. Den hände efter det att jag hade haft den avstängd i två månader över sommaren. Jag valde att inte utnyttja garantin eftersom fisken i akvariet kostar betydligt mycket mer än värmare.
När jag köpte en ersättningsvärmare visade det sig att Jäger ändrat design. Numeraa har de både direkt temperaturmarkering och ett smidigt inställningsvred. Det blir inget mer experimenterande med val av dopvärmare för min del utan jag håller mig fortsättningsvis till Jäger.
Mats
Hej .
Två stycken jäger har jag fått byta på 1,5 år,så dom är inte felfria dom heller. MVH mats
patrik_k
Hej!
Jag har tre akvarier, och 5 värmare igång. Inte en enda värmare är av samma märke 1 Jäger, 1 tetra, 1 Hydror, 1 Rena och 1 Juwel. Jag skulle våga påstå att Jägers värmare är best, och gammlast!
Vad jag märkte på rena värmaren har "ånga" eller små, små vattendroppar i sig. Är den inte tät eller? Jag kanske ska byta den innan den ger ut elektriska impulser på mina diskus...
P.K
Mats
Hej .
Du har fått kondens i värmaren eller har du haft den under vattenytan ,jag har samma problem,jag har 5st. olika värmarfabrikat och har fukt i 3st. av dom .Har bytt två jäger på garanti så det är skräp med värmarna.
MVH Mats
Karon
Ingen skala på en doppvärmare stämmer skulle jag tro :)
Jägers nya modell är kanon, har en skala som har ett riktvärde. När man ställt in doppvärmaren till att hålla den temperatur man vill ha kan man kalibrera skalan till korrekt värde (skalan kan justeras 1 el. 2 grader har jag för mig).
Mats, du måste haft maximal otur med två krånglande Jägervärmare, men som jag sa, de kan krångla de med, men sannolikheten är mindre. Var och en talar utifrån sina erfarenheter och du har ju uppenbarligen negativa sådana, så jag klandrar dig inte.
Fredrik-H
Jag har Rena, Tetra och Jäger och har bara haft problem med Jäger. Har förmodligen haft otur för jag håller med om att de flesta anser Jäger vara pålitligast. Jag gillar Tetra bäst.
mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com
Bilbo
Jägervärmarna är väl inte helt dränkbara, eller?
Detta ser jag som en stor nackdel.
// Magnus
kilova
Jäger är är vist dränkbara..vet många som har problem med jäger.jag har en själv men den hag gått som en klocka..personligen gillar jag Hydor bäst dom har aldrig krånglat...
Jonas.G släng den du har och köp en ny doppvärmare en 50W kostar ju inte mer än en hundring.
mvh kim
Mvh Kim
http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
kajp
De sista två månaderna har tre värmare vägrat slå av för mig. I torsdags hittade jag ett gäng smådiskus i 37 gradigt vatten när jag kom hem från jobbet.Hade jag jobbat lite längre så hade det varit kört för dessa. Samtliga tre värmare var Jäger.En var också av nyaste modell. Tycker dock fortfarande att Jäger är bland dom bästa. Men att lita helt på dem vågar man inte.
Mvh kaj.p
diskus-varberg.com
Hagge
Oj! Alla verkar ha olika erfarenheter angående värmare här. Där ser man :) Jag har bedrivit "akvarie-verksamhet" från och till i ca. 20 år, (mer till än från) och således haft värmare lika länge och jag har aldrig behövt kassera en JÄGER, (än så länge), däremot har jag kasserat två (2) värmare (om jag minns rätt) av annat fabrikat. (varav åtminstonde den ena var en Hydor, som kanske höll i två år) Men två värmare på 20 år är väl inte så bedrövligt det heller... Kanske är "gamla" Jäger-värmare bättre än de nya!? Kanske de lever väl och oförtjänt bra på sitt välrenommerade varumärke? Köpte faktiskt en ny JÄGER härom veckan till ett nylimmat kar... så vi får väl se om den också står sig i tjugo år.
Slutsats; Prisskillnaden är ju inte så hiskelig tillverkarna emellan, så det är väl bara ta en värmare som man trivs med. Sönder skall de tydligen alla gå (förr eller senare) !!!
Med vänliga hälsningar
F.H.
JonasG
Hej igen
Har köpt ny värmare nu, tyvärr var det enda som fanns att få tag i i hässleholm en akvastabil på 25 w. Den funkar men jag skulle inte rekommendera den, den är inte dränkbar och reglaget är svårt att använda.
Henrik-Dehlin
Tänkte bara säga vilken jag tycker är bäst med..=)
Har 3olika sorters Doppvärmare och har aldrig haft problem med hydor eller Jäger...Men Tetra har krånglat rejält..Den ena funkar dom 5 första minuterna sen man stopper i kontakten och den andra slog aldrig av sig..Och dom är juh också dyrast Tetra men ändå tycker jag dom är sämst..
/HeNke Óò
imported
Personligen tycker jag doppvärmare är riktigt läskiga saker och skulle önska jag klarade mig utan, vilket jag har gjort största delen av mitt akvaristiska liv :) Men alla akvarium är ju inte lika så för några år sedan var det dags att skaffa en, slutade givetvis med katastrof. Värmaren hängde sig och man möttes ond bråd död när man kom hem från jobbet en dag. Märket på denna vet jag inte då jag fick den av mamma som ville vara snäll (en begagnad hon hittat på jobbet), tror inte jag haft mage att berätta att den höll någon vecka innan katastrofen var ett faktum. Även om de flesta fiskarna hade strykt med så var ju tvungen att ha en doppvärmare så det fick bli en Tetra denna gången, helt enkelt för det var vad som såldes där jag brukar handla. När jag flyttade till ny lägenhet så började jag få en del strömavbrott efter ett tag och tänkte inte mer på det, var ju en hel del som stod på på undervåningen. Men en dag så gick "proppen" hela tiden och jag lyckades tillslut lokalisera till akvariet och doppvärmaren, den hade gått av på mitten?!?! Misstänker att det kommit kondens i värmaren och att det var det som ställde till det men hur den kan gå av på det sättet fattar jag inte riktigt.
//NJ
fredrikr
Jag vet inte om det är jag som har lärt mig fel... Om man har tänkt ha ca 25 grader i vattnet, och värmaren vid permanent tillslag är kapabel att dra upp värmen till 35-40 grader, har man inte då valt en för stark värmare?
Ett annat tips för folk som är rädda om sina fiskar är ju att skaffa två stycken hälften så starka värmare. Om en hänger sig är det ingen fara, eftersom den ensam inte kan få upp karet ens i den inställda temperaturen. Har man kostat på ett så stort kar som många här har gjort så är del väl en ganska billig åtgärd för att minska risken för kokning.
/Fredrik
Mats
Hej .
Det bästa sättet att lösa det här med värmare vore en utanpåliggande termostat med givare i karet, för vem har hört att en rumstermostat har hängt sig, med kokta människor som följd.Det hade varigt något för kvällstidningarna.
MVH Mats
Kjell-K
Jag måste säga att jag är förskräckt över hur många det är som haft problem med doppvärmare. Framför allt är det oroande att flera stycken har haft problem med mer än en värmare. Det tyder ju på att kvalitén inte är vad den borde vara på ett så potentiellt farligt tillbehör.
Som så många andra skaffade jag akvarium i yngre tonåren (i mitt fall inföll dessa i slutet av 70-talet). På den tiden hade jag inte råd med en snoffsig termostatvärmare utan fick klara mig med en konstantvärmare. I praktiken funkade detta utmärkt eftersom innomhustemperaturen inte varierar så himla mycket. Under sommarhalvåret stängde jag av värmaren och under vintern gick den hela tiden. Fördelarna var att akvariet alltid höll sig ett bestämt antal grader varmare än rummet, värmaren var liten och diskret och att värmarna var idiotsäkra. Nackdelen var att det tog en bra stund att få upp temperaturen efter tex ett vattenbyte. Vad jag minns kostade termostatvärmarna ungefär lika många kronor i slutet av 70-talet som de gör idag. Kanske är det så att man lurar sig själv när man nu per default går och köper en termostatvärmare på flera hundra Watt bara för att de har blivit relativt sett mycket billigare. Jag antar att det fortfarande går att få tag i konstantvärmare, även om jag inte reflekterat över möjligheten på länge. Det blir något att överväga om (när?) en termostatvärmare går sönder nästa gång.
/KK
fredrikr
Mats: Anledningen till att du inte hört talas om människor som kokts pga taskiga termostater är att man i rum för människor inte bygger in värmeanläggningar som kan få upp temperaturen till nivåer som fort är dödliga för människor. Vore just snyggt om Skanskas senaste bygge vid termostatfel plötsligt ökar temperaturen till 150 grader...
Ok, lite mer nyanserat än så:
1. Människor är varmblodiga och har tillgång till temperaturreglerande åtgärder som t ex kläder, kylda drycker och kallt kranvatten, vilket innebär att vi kan tolerera mycket större variationer i omgivningens temperatur än fiskar.
2. Människor kan stänga av värmen manuellt eller lämna rummet om det blir för varmt.
3. Värmeanläggningar i människobostäder har en mer väl avvägd kapacitet för sitt syfte än många värmare i akvarier verkar ha.
Mvh,
/Fredrik