Jag har idag några Guldancistrus, en Golden Nugget och en pekoltia vittata, samt även en grenmal och 4 st Corydoras Sterbai i karet, dessa kommer att få vara kvar, gruppen med Sterbai skall eventuellt kompletteras. Vore roligt att inte ha så stora fiskar eftersom sterbaierna leker regelbundet kanske det skulle kunna bli något.
Är det förresten någon som vet hur mycket det sänker pH med eklöv på bottnen. En grundförutsättning för mig är att jag skall slippa mecka för mycket med vattenvärden. Har mjukt vatten med pH 8.2 ur kranen, och det är rätt lättpåverkat. Har läst någonstans, och även experimenterat lite med alkottar för att sänka pH, finns det några fakta om det?
-Inge bra att om buffra ett pH 8,2 vatten till ett lägre PH. Med Firrar o växter i. Det kan gå åt helsike..PH-spannet e som en ballong. Vattnet vill behålla sitt värde . Om man då kör in "syra" för Ph sänkningen utan att ha ändrat hårdheten= Ph kan falla snabbt. Bättre att bereda ett nytt mjukare surare vatten i en cistern eller, nåt.