Wilhelm
Mitt råd är att man alltid ska tvätta sand, även om det står att den är tvättad.
Man får bort de allra minsta partiklarna, de som är som slipmedel och kan förstöra pumparna.
Matteponken
Hej!
Ny här och ska starta en 720 balja med malawisar.
Skulle bara vilja få veta om Biltemas blästersand fortfarande är ok att använda.
Är dock ingen kemist men här är i varge fall informationen från Biltema
Tacksam för svar
Blästersand
Olivinsand för fristråleblästring. Kvartsinnehåll: < 0,1 %. Hårdhet: 6,5–7 Mohs. Vikt: ca 18 kg (± 1 kg). Kemisk analys: MgO 47–50 % SiO2 40–42 % FeO+Fe2O3 7–8 % Al2O3 0,4–0,5 % CaO 0,2 % Glödningsförlust 0,5–1,2 % Fri kvarts < 0,1 % Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals. Förebyggande åtgärder: Undvik dammbildande hantering. Andningsskydd: Dammfilter IIb (P2) kan behövas. Ögonskydd: Vid risk för direktkontakt eller stänk skall ögonskydd användas.
Ola-Svensson
Hej!
Ny här och ska starta en 720 balja med malawisar.
Skulle bara vilja få veta om Biltemas blästersand fortfarande är ok att använda.
Är dock ingen kemist men här är i varge fall informationen från Biltema
Tacksam för svar
Blästersand
Olivinsand för fristråleblästring. Kvartsinnehåll: < 0,1 %. Hårdhet: 6,5–7 Mohs. Vikt: ca 18 kg (± 1 kg). Kemisk analys: MgO 47–50 % SiO2 40–42 % FeO+Fe2O3 7–8 % Al2O3 0,4–0,5 % CaO 0,2 % Glödningsförlust 0,5–1,2 % Fri kvarts < 0,1 % Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals. Förebyggande åtgärder: Undvik dammbildande hantering. Andningsskydd: Dammfilter IIb (P2) kan behövas. Ögonskydd: Vid risk för direktkontakt eller stänk skall ögonskydd användas.
Enligt Hagge är olivin giftigt för växter
http://www.ciklid.org/forum/showpost.php?p=724676&postcount=15
Wilhelm
Hej Matteponken och välkommen till detta formidabla form!
Jag skulle inte använda den "sanden". Köp blästersand på Jula eller Swedol istället.
Nu är det säkert några som tycker att Biltemas "sand" är bra. Men jag vill ha "riktig" sand i mitt akvarium.
Annars är rådasand perfekt.
Men Höganäs ligger ju vid kusten och där finns väl skapliga sandstränder? Fråga markägaren innan du tar sand där.
Suma
Magnesiumoxid reagerar med vatten och bildar hydroxid vilket kommer att driva upp pH...kanske OK för Malawi men skulle inte själv våga chansa.
GoranE
Jag har använt både Julas och Biltemas sand utan problem. Har även köpt sandlådesand på Ballast i Tagene. 40:- för tre stora överfulla cementhinkar ;). Viktigast är att det INTE innehåller krossat material. Detta kan förstöra gälarna på tex jordätare och andra ciklider som gräver mycket.
StefanL
Nuvarande Biltema blästersand är inte densamma som föregående och ytterst populära blästersanden.
Jag använder Jula blästersand och är supernöjd. Jag hade Biltema blästersand för några år sedan innan Biltema kallade tillbaka sanden och slutade sälja den. Sedan kom den variant som de har idag, vilken kanske inte alls är bra att ha i akvarium som den förra var...
Wilhelm
Jag använde Biltemas blästersand förr i tiden, när det var riktig sand i påsarna. Nu är det metaller istället för sand. Tänk på det! Läs innehållsförteckningen noga.
Matteponken
Tackar för svaren!
Hade mina aningar om att nuvarande Biltema sand inte var som den gamla
Mvh Mats Johansson Höganäs
Matteponken
Ska ta en runda till både Swedol o Jula här i Helsingborg o kolla på deras sand.
Hittade också ett par inlägg här om metallspån i Julas sand, någon som har haft problem med det?
DSB
Jag förespråkar sandlådesand, har fungerat utmärkt för mig.
StefanL
Jag köpte "sandlådesand" på Beijer Bygg en gång och det fick jag ta ur akvariet. Det var absolut ingen höjdare då det innehöll en del lera och alldeles för finkornig sand blandat med grövre. Den är snygg och ser naturlig ut med variation i stenstorlek men osorterad om man säger så.
DSB
Hmm... jag tvättade sanden ganska många gånger, så jag fick kanske bort den mest finkorniga sanden.
Men den jag köpte innehöll absolut ingen lera, kanske skiljer sig åt beroende på märke.
tricoti
Hallå! Jag hade sand från skär på fårö till mina sandciklider helt underbar,ljus och fin.dock var den lättflyktig/finkornig.så den tål inte spec mycket vtn cirkulation för att den ska virvla upp.
Mats
Hej.
Skulle köpa sand på Swedol för den är ren rund neutral sjösand från Vättern.
mv Mats