en sak till. Vad ska jag köra för foder ? har för mig att det är bra att variera lite ? hur funkar vanligt flingfoder? räkmix? oxhjärta skräpar nog ner för mycket för att jag ska hålla en bra vattenkvalitet, eller ?
vad kör ni med för foder ?
jag har "tetrabits" som e som korn. som innehåller näring discusen behöver. men i huvudsak kör jag på röda mygglarver. och då jag matar med tetrabits har jag lite tetrarubin (flingfoder) blandat där i, så små tetror får mat ochså.
jag kör 540liter. kör ett vattenbyte i veckan och kontrollerar PH värdet noga.
min inredning är rötter, en konsgjord bakgrund, växter som svärdplanta och vattenpest samt lite annat. har även en krokodil som bubblar så vattnet syresätts.
mitt fiskval består av 10 discus, varav två vildfångade, resten odlade. tre silver scalare och en marmor scalare samt en vit/gul scalare variant. neontetror, rödmunstetror, koppar tetror. corydoras (metallpansarmalar), långsträckta pansarmalar. praktbotior och L-malar. samt bilfisk för lite liv vid ytan. alal dessa går ihop utmärkt för mej. även om många sejer för och emot scalare och discus tillsammans.
bottenmaterialet e vanligt akvariegrus (eller vad de kallas? små runda stenar).
de olika discus typerna jag har, jag har valt sådana jag själv tyckt varit fina i min smak. så det e ett blandat urval. jag rekomenderar dem (men det e bara min personliga åsikt) här kommer bilder på dem, har två av varje sort, men jag visar bara en bild per par för att visa:
vildfångad grön discus (stora)
Royal blue
Blue Diamond
Golden Pigeon
Pigeon Blood
sammlingsbild (en del av dem syns, och bilden e lite gammal nu, då pigeon blood inte är med, samt att de mindre vuxit lite
akvariet (väldigt gammal bild då inte de vildfångade e där, inte heller scalarer. samt jag hadde lite algproblem som du ser. och växterna är nu lite om-möblerade)
sedan e de ju varierad smak och tycke, vissa vill ha discusar som bara matchar i färg, t.ex bara blå sorter eller rent av bara samma. jag har valt variation.
hoppas de gav lite hjälp och inspiration!