Ola Det finns ganska många men palettcikliden är ett bra val. De är väldigt snygga när de mår bra och leker.
Hur stort är akvariet? Vad vill du ha för sällskap? Är det något större så kan ett artakvarium med prinsessor (Neolamprologus brichardi, N. pulcher m.fl. arter) vara något. Golden (Labidochromis sp. "golden" eller L. caeruleus som den ofta kallas) funkar bra i relativt små akvarium (100 cm och uppåt, men kan gp i mindre). Kurvciklid är rätt enkel och om du har ett lite större akvarium så är blåciklid trevlig. Röd ciklid eller röd juvelciklid är också enkel.
Jag har ett 100-liters med mycket växter, en stengrotta, trädrot, och ganska grovt grus (som jag nog får byta ut en del av när det blir ciklider nu), fiskarna jag har nu är 3 scalarer, några blackmolly som jag ska försöka bli av med och en stackars gurami som inte har någon att charma, och lite malar..
Jag tycker nog bäst om den röda cikliden nu, men den verkade förstöra växterna?? Det rekomenderades att endast ha anubias och javaormbunke mm., och det funkar ju inte :(
Någon som har erfarenhet av förstörande röda ciklider, eller är de fredliga mot växter?