Olorin
Efter fyra misslyckade äggläggningar har mina kruvciklider äntligen fått till det idag. Visst är det för härligt när ciklider flyttar sina yngel till en lekgrop och jagar bort inkräktare. Tyvärr är det för mörkt och jag har ingen bra blixt för att ta den där grymma yngelbilden som man vill ha.
LN
Grattis Olorin
Olorin
Tack själv LN, hade väl aldrig funkat utan ditt RO-filter:)
Problemet nu är väl att jag får försöka lösa så jag kan hitta yngelkar till dem på sikt. Och det är totalt karstopp i mitt hus.
LN
Jo det är ett stänigt problem, man har alltid för få kar igång.
O när regeringen sätter stopp så måste man vara en riktigt bra förhandlare :)
Olorin
Och här kommer första bilden på stolta föräldrar mitt i svärmen. Bilden är inte så bra som den borde för jag har glömt blixtarna på jobbet, men färgen är rätt för fiskarna är i princip svarta i fall någon inte känner till deras lekfärg.
Ron426
grattis! till lyckad kläckning och fina fiskar :)
Per-B
Vad fina de var, grattis!
Olorin
Jo, problemet är att det gör vår fångst ännu svårare på torsdag Per eftersom jag inte kan fiska i den 3delen av karet där de har ynglen... Provfiskade igår och fick bort platyna.
Ciklicollector
Grattis
Snygga föräldrar.
Ett litet tips bara, köp en guldfisk kupa och ha som yngelkar.
Jag har alltid en stående och den placeras ovanpå stora akvariets lysramp(inga värme problem) sen kör jag med luftdrivet filter typ sera eller elite i kupan.
Hävert princip funkar hur bra som helst för att få upp några åtminstone av de frisimmande ynglena.
Sen stressar man inte föräldrarna så förbaskat med en slang som man gör med en håv.
Så gjorde iallafall jag när mina dorsigerius hade yngel.
Funkade kanon, visst fick man byta vatten relativt ofta men det var det värt.
Man kan ha lite grus eller sand på botten och eventuellt lite flytväxter på ytan.
Vill man ha lite belysning i kupan så funkar en vanlig ikea läslampa hur bra som helst.
Sen är det bara att mata på och vara glad.
Olorin
Tack för tipset, skulle nog kunna lösa nån yngelbur om jag ville, men det här får gå naturens gång. Så vi kan ju ha en liten tipstävling hur många yngel som föräldrarna kan driva upp.
Radioaktiva-Rakor
Åh va skoj, mina curviceps har två misslcykade lekar bakom sig så dom börjar väl sakta men säkert lära sig kan man hoppas :)
//C
Olorin
Radioaktiva RäÅh va skoj, mina curviceps har två misslcykade lekar bakom sig så dom börjar väl sakta men säkert lära sig kan man hoppas :)
//C
Det är nog ganska troligt, har läst på andra ställen att det är vanligt att de misslyckas ett antal gånger.
Ciklicollector
Olorin
Då kan vi ju byta lite yngel om du får några överlevande yngel:D
Har 42st laetacara dorsigerus yngel 2cm stora redan:D
Jag tippar på att du får 21st yngel:D
Olorin
Hade det inte varit så långt till Norrköping så hade det inte varit så svårt att lova att du ska få några yngel.
Ciklicollector
Kurvcikliden
Är faktiskt riktigt snygg i sin lekdräkt.
Mina laetacara dorsigerus blir tre färgad.
Svart fram o grå bak o sen oranga markerande sträck på samtliga fenor.
Samtliga i Laetacara släktet är riktigt fina i sina lekdräkter, även annars också men just vid lek är de grymt fina i sina färger.
Olorin
Ja, det är faktiskt sådana här dagar som man förstår varför man har ciklider. Det är just helt fantastiskt att se två nästan helt svarta föräldrafiskar omgivna av ett myller av pyttesmå frisimmande yngel. Och rätt vad det är gör en förälder en tjurrusning mot en närgången tetra. Man blir som hypnotiserad.
Olorin
Vill bara ge facit för den som undrar hur det gått. Igår fanns fyra yngel kvar. Då gav föräldrarna upp. Så det blev noll överlevare. Undrar om det går bättre nästa gång eller om de helt enkelt är lite för dåliga föräldrar.