c90368
När jag nu kanske kan utöka med fler akvarium så funderar jag på ett kar med jordätare. Är idag helt novis, hade några under tidigt åttiotal, men vet inte vilka.
Hur fungerar ett standard 500-liters utan bakgrund för jordätare?
Hur många/vilka kan man ha?
Finns det några tydliga skillnader i hur man håller olika jordätare?
Förmodligen avslöjar mina frågor min löjligt låga kunskap om dessa fiskar:^)
Men någonstans ska man börja:D
OBS: Frågar om 500 liter eftersom det finns ett till salu i "grannskapet" till bra pris som jag funderar på att köpa och starta upp i nya huset för att flytta mina Discus till. Discusarna ska sedan få ett 900 liters och då blir ju 500 litarn över:)
Crenicichla
Kul att du funderar på Jordätare:)
Hjälper gärna till med råd och min kunskap.
Vad det gäller 500L så kan du hålla flertalet arter så som:
Geophagus
Tapajos Orange Head
Taeniopareius
Steindachneri
Pelegrini
Pindare
Biotodoma
Wavrini
Cupido
Satanoperca
Jurupari
Leucosticta
Gymnogeophagus = Subtropiska
Labiatus
Rhabdotus
Hållandet är inte så inveklat igentligen, se bara till att hålla temperaturer runt 28-30 grader, servera en omväxlande kost på högkvalitets torrfoder, frysfoder och lite grönt torrfoder eller frysfoder.
Fint grus är ju ett måste och i många fall så tjänar man på lite dovare belysning.
Ph 5,5-7 och Dgh 0-7 brukar funka bra, har själv 6,5 Ph och Dgh 0-1
Föresten så är SA täffen flyttad, så de vore kul om du har lust att vara med på den när den blir av i stället :)
c90368
Geophagus
Tapajos Orange Head
Taeniopareius
Steindachneri
Pelegrini
Pindare
Biotodoma
Wavrini
Cupido
Satanoperca
Jurupari
Leucosticta
Labiatus
Rhabdotus
Hållandet är inte så inveklat igentligen, se bara till att hålla temperaturer runt 28-30 grader, servera en omväxlande kost på högkvalitets torrfoder, frysfoder och lite grönt torrfoder eller frysfoder.
Fint grus är ju ett måste och i många fall så tjänar man på lite dovare belysning.
Föresten så är SA täffen flyttad, så de vore kul om du har lust att vara med på den när den blir av i stället :)
Oj, ska plugga fisk i morgon, ähh i dag var det ja:S
Men hur många ska/kan man ha i 500 liter?
Fördelning mellan arter, hannar och honor?
Ok, just dessa frågor man får om Apistogramma hur ofta som helst och tycker att folk kan söka efter svaren:I
Angående SA träff: Just nu är vi inne i husbytarprocessen, vilket gör höstens planering lite skakig:o Får återkomma när vibrationerna lagt sig lite:)
Mikael-W
Du har ju noterat, att det ingått två Satanoperca-artiklar av Radek Bednarczuk i Ciklidbladet nr 1 och 2 2008. En tredje kommer i nästa nummer.
Pabbe
Geophagus
Tapajos Orange Head
Taeniopareius
Steindachneri
Pelegrini
Pindare
Biotodoma
Wavrini
Cupido
Satanoperca
Jurupari
Leucosticta
Labiatus
Rhabdotus
Hej,
jordätarna är några av de trevligaste, roligaste och intressanta fiskar jag haft. Fungerar i grupp eller som solopar (kanske inte gäller alla arter). En sak jag noterat är detta med temperatur; de uppges ofta kräva 28-30 grader. Mina Tapajos har trivts utmärkt och leker i 24-25 grader. Vet inte om det kan öka risken för "hål i huvudet" sjukan eller annat iofs.
I ett 500 bör man väl kunna ha två-tre sinsemellan inte för lika arter.
olof
Hej!
Jag får slå ett slag för heckelii som Christofer glömt på sin lista. Det är den vakraste fisken jag haft någonsin.
Då det gäller många arter av jordätare inklusive dem jag haft erfarenhet av, Acarichthys heckelii och "Tapajos orangehead", är en hög temperatur av avgörande betydelse för att de inte ska bli sjuka. Visst kan det funka ändå men marginalerna blir mindre.
Dämpad belysning är bättre för en del arter men för tex Acarichthys och "orangehead"är full belysning helt OK.
Bra och varierad mat, gärna flera ggr om dagen. Räkmix är enligt min erfarenhet allra bästa maten för jordätare. Diskus granulater och upplötta och mosade pellets funkar också.
Ett bra filter, hellst ytterfilter och regelbundna delvattenbyten är också vikltigt. Många av arterna har mycket låg tolerans för nitrit.
Jag föreslår en grupp på 5-8 individer beroende på art och storlek. Sen kan du med fördel ha någon ytlevande art också som tex flaggciklid, Scalare, chokladciklid eller cichlasoma. Diskus kan också funka med en del av arterna. några roliga corydoras och stora tetror som tex dolkstyngstetra så har du ett skitsnyggt akvarium.
Banderad
Hej
Jag vet att jag har länkat till min lilla artikel på zoonen förut, men om du inte har läst den och är nybörjare på jordätare skadar säkert inte läsningen. Meningen är att jag ska få färdigt en längre version av artikeln till CB någon gång i framtiden. I slutet av artikeln har jag skrivit ner några lästips.
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2041663
/Jocke
c90368
Tack för alla goda råd, länkar och att läsa om Ciklidbladet:D
Till att börja med ska det bli fin sand i "flyttkaret", det är alltid en början. Sedan får jag se vad som händer.
Crenicichla
Skulle vilja säga max 2 arter i 500L och mellan 4 och 6 individer per grupp.
Gärna de mindre arterna om det inte är ett 2m kar.
Upplver att värmen och varrierande kost tillsammans med bra vatten är viktigt för deras välbehag.
Jag hade kanske testa Orange Head
med S. Jurupari eller A.Heckeli i 500L eller min dröm G. Taeniopareius, har dock inte hittat denna art ännu.
6st S. Leucosticta ihop med Chokladciklid eller Aequidens Diadema, eller rent utav ngn dvärg Crenicichla hade vart en hitt med tror jag.
olof
Satanoperca leucosticta fins som F1 or från Simontorp för tillfället. Jag har sett vuxna fiskar som kommit in tillsammans med föräldrarna till dessa och de är verkligen skitsnygga.
mvh
olof
jarnvagar
A.Heckeli
Faller kanske under "engångs händelse" för att dra för stora växlar av det men jag hade lite svårt att hålla A.Heckeli med andra jordätare, testade först med S. Jurupari dom hade inte suck att hävda egna revir sen Orange Head samma sak där A.Heckeli var alldeles för vass, provade igen med S.Dameon "bara för det är den vackraste" men det brydde inte A.Heckeli sig om utan trängde undan dom också. Detta var under två års tid och jag möblera om i karet var gång fisk sammansättningen ändrades, 2 meters kar och jag hade grupper på 6 vardera, dock aldrig mer än 2 grupper per gång. I ren frusration slängde jag i 1 hane och 2 honor av Bahaia red tror jag dom kallades, enl min mening en färgvariant av Brasiliensis och det funkade toppen.
:-|
c90368
Nya huset är köpt, 500 liters baljan är köpt:D
Nu återstår bara att sälja hus och flytta och att hitta ett 2m kar till mina Discus. Då kan jordätarna få presentera sig!
Är inne på att ha en sort, sex inivider kombinerade med fem Flaggciklider och ett stort stim Vinkeltetror. Dessutom några Ancistrus.
Men jag tänker bottengöda karet och plantera in ett antal storbladiga växter. Köra co2 och PMDD för att få fart på växtligheten och sänka pH värdet.
Många anser säkert att detta är som att svära i kyrkan, men det är så jag håller mina Discus och ett akvarium utan välmående växter är otänkbart för mig!
Jag hukar under all kritik jag kommer att få nuB(
Wilhelm
Jag tycker att du gör helt rätt!
c90368
Jag tycker att du gör helt rätt!
Tack för att du stöttar mig i denna svåra stund
c90368
Så nu har jag läst på och fattat ett beslut, se föregående inlägg.
Nu är frågan vilka Jordätare jag ska välja?
Vi har storlek på karet, jag har kontroll på pH med co2, medinvånare är klara.
Då kommer frågan, vad jag vill ha och vad som finns att tillgå överenstämmer förmodligen inte.
Kan inte påstå att utbudet av Jordätare i akvarieffärerna i Östergötland är särskilt stort.
Men jag kan åka 60 mil tur och retur för att hitta vad jag letar efter (typ åleds).
Så förslag på vilka fiskar jag ska köpa bör föjas upp med var man kan köpa dem. Om någon har fiskar att sälja privat från egen odling så är det ju bara bra.
OBS: Jag vet reglerna om försäljning/annons i forumet och jag vet att jag är nära gränsen:I
Men jag förutsätter att denna tråd övergår i privata pm om det blir någon fortsättning på egen fisk.
Nicke-SA
Hej
Tror inte Satanoperca daemon och Biotodoma wavrini leker under sådana förhållanden som växter trivs i. Så dem kan du kanske utesluta. Geophagus har jag inte riktig koll på, men det flesta tror jag går bra. Ring/maila till några större butiker (akvarielagret,åleds, zoomässan om det inte är för långt).
Har inga jordätare till salu, - gillar mina cupido för mycket.
Lycka till
Mvh Niklas
sa-aqua
hej fyra tassar har lite jordätare.köpte 5 lecosticta f1 där som går ihop med 4 stora geo pindare+massa discus funkar hur bra som helst:D
Crenicichla
När det gäller Jordätare så är Zoomässan ett måste att besöka, de har ett grymt sortiment!
Bilbo
S. leucosticta är i mitt tycke en av de absolut snyggaste jordätarna. Den gången jag hade sådana upplevde jag dock att de var väldigt känsliga för rörelse utanför karet och fick lätt panik. Förmodligen berodde detta delvis på att de hade för liten bottenyta. Detta pga min extremt utrymmeskrävande bakgrund.
c90368
Förmodligen berodde detta delvis på att de hade för liten bottenyta. Detta pga min extremt utrymmeskrävande bakgrund.
Just det, ingen bakgrund kommer in i ett SA hos mig, vill ha varje mm bottenyta till fiskarna;)