luppe
Hej är ute efter växter till mitt aquaburk. ska vara typ robusta vassväxt där 35 cm ska vara under vatten samt gärna 40-50 cm ovanför ytan. Vart kan man få tag på sånna växter?
/Bosse:^)
Ola-Sjodin
En växt som fungerar riktigt bra i sådana miljöer är vanlig fredskalla, av den storvuxna varianten. Det har jag provat flera gånger och det har alltid lyckats. Kom bara ihåg att inte ha för finkorningt grus. Det blir lätt syrebrist för fredskallans rötter i sådana miljöer.
Variera gärna med någon helt akvatisk växt så att du får växtlighet i flera nivåer.
Ola-Svensson
Hej
Papyrus eller parasollsäv (undre bilden), men de måste ha mycket ljus och blir med tiden stora. De går köpa i en vanlig blomsterhandel.
Ola-Svensson
Om det inte är just "vassväxt" du vill ha så funkar vissa storbladiga Echinodorus ovan vatten.
luppe
Tack för tipsen
/bosse
Ola-Svensson
Klängfikus funkar också em det mesta måste vara ovan vatten. Du ser den på bilderna med Echinodorus. Jag vet inte om den riskerar att förgifta vattnet.
Olorin
Echinodorus är ett jättebra tips i synnerhet de största varianterna för de stämmer in på storleken och stammarna under vatten ser rätt mycket ut som vass.