Kjell Några tankar -
1/ Tror att det är viktigt att hänga på trender.
a) Idag så är det utan tvekan som så att nanoakvarier är inne och då skall man sjävklart även ta upp detta genom att tala om vilka ciklider man kan ha i Nanoakvarier, hur man skall inreda ett nanoakvarium med ciklider etc.
b) En annan trend är avelsformer på ciklider och då bör detta tas upp mer
c) En annan "trend" är miljöfrågor och då bör detta behandlas mer med utgångspunkt från ciklider (vilket i viss mån även har börjat ske)
Så vill man få fler att skaffa ciklider och få fler att bli NCS-medlemmar så gäller det att aktivt haka på trender - annars kommer det att bli färre och färre.
2/ Sedan handlar det ju också om att inse att de flesta som har ciklider idag har ciklider som passar utmärkt i sällskapsakvarier och då är det int heller fel att delvis ta upp sådant som malar, växter etc. etc.
3/ Utställningar vore verkligen kanon men tyvärr är de flesta för lata för att ta på sig detta arbete.
4/ Priserna tror jag inte är speciellt viktiga när det gäller fiskinköp.
5/ Jobba för att fler blir NCS-medlemmar. Ciklidbladet är i sig så bra att man bara genom att läsa den vill skaffa sig ciklider. Varför är du inte själv medlem, förvrigt;)
Kul med lite synpunkter, Jo jag är medlem i Ncs men har inte reggat detta på forumet då jag inte har några bilder ännu att lägga upp. Vad gäller priset
så har det ingen betydelse för oss nördar men jag har lyssnat på många
samtal i akvarieaffärer o tyvärr verkar många medelsvenssons tycka att
90 kr för en fisk är dyrt.
En annan sak jag glömde var att via samma lyssnande i Akvarieaffärer så hör
man ofta kunder frågar om tips av lämpliga fiskar av försäljaren. Ett utmärkt
tillfälle att sälja cilklider om Affären vill/kan detta