Patric
tjena, har precis införskaffat tio mpibwe F1 frontosor
men nu till frågan, vad är bästa maten för att få dom att växa och må bra?
dom är 5-7 cm i nuläget. jag har ju dr.basslerrs granulat till troffarna samt africana. kan jag köra granulatet samt artemia till frontosorna? eller nåra andra bättre förslag?
mvh. patric
Bright_Blue
Jag skulle nog säga räkmix med lite mer av räkor och nån bit av fisk i. Typ 60%räkor/fisk sen 40% ärtor. Sen kan du ju skaffa typ calvus och jullar som käkar den räkmixen.
Patric
ok tack för svaret. får ta och införskaffa grejerna o göra mixen,jag ska endast ha dom frontosorna själva dock. dom blir finast då, inga som är där o nyper av deras långa fenor som blir sen när dom blir större,
mvh patric
Pettap
Jag gjorde en mix till mina mpimbwe av: Räkor, Alaskapollock, Regnbåge, Regnbågsrom och musslor. Det finns ingen anledning att blanda in ärtor. I bland fick dom även Lax pellets. Dom växte från 5cm till 25-30cm på 3 år. Du måste ha gott om utrymme för dom är fruktansvärt elaka mot varandra, påminner lite om Tropheus i betendet. dvs. dom simmar alltid omkring och jagar varandra till skilnad mot deras sävligare kusiner från norra delen av sjön. Men annars en riktigt vacker fisk.
ps. Jag började med 7st i ett 540liters och det blev bra 3st kvar efter dom andra jagats eller slagits i hjäl ds.
Mvh Peter
tege
Skalde räkor, musslor, fiskkött, räkmix med extra mycket kött. Många sorters pellets funkar oxå men eftersom dom oftast flyter så smäller det för mycket i täckglasen för att det ska vara nyttigt.:D
Pettap
Glömde en viktig sak. Maten måste sjunka, om dom sväljer luft så är det kört då får dom "korksyndromet" och flyter utan att kunna göra sig av med luften. Jag matade vid ett enda tillfälle med en räkmix som jag köpt och den flöt dessvärre. En frontosa tog maten med ett smack i ytan och i 3 veckor flöt den omkring i ytan utan att kunna göra sig av med luften. Den dog tillslut av utmattning.
Patric
gjorde en mix på räkor,blå musslor,alaska pollock,samt regnbågslax,den verkar uppskattas hejvilt:) tack för hjälpen med mat valet
Anders-i-Askim
gjorde en mix på räkor,blå musslor,alaska pollock,samt regnbågslax,den verkar uppskattas hejvilt:) tack för hjälpen med mat valet
Regnbågslax var nog inte den bästa fisken att använda. Då laxfiskar är feta.
Vitfisk magra typer ex torsk är kanon.
Mvh Anders
Patric
ok,tur jag gjorde en liten test laddning på endast två kartor då:) alaska pollock är vit fisk,det borde väl räcka med det i mixen?
gjorde den igår så har bara hunnit ge dom det en gång imorse , ingen större skada skedd
kör en ny utan regnbågs laxen bara,tack för svaret
imported
Laxrom
Jag gjorde tabben och matade mina frontosor med laxrom. Det slutade med att det såg ut som om dom simmade i mjölk. Det blev för fett.
Jag kommer över färsk ofärgad stenbitsrom ibland, och det fungerar bra..