HakanM
Ja vad har ni för favoriter??. Själv är jag mycket svag för Corydoras
sterbai ( har tom odlat dessa) + Brochis splendens.
imported
Jag är ochså svag för B.splendens men jag skulle inte ha något emot ett gäng B.britskii heller...:P
Mvh/Andreas.
olof
Jag har ett gäng på 10 B. splendens. De är verkligen snygga och tåliga. Annars gillar jag "neon stripe" varianterna, speciellt röd och förståss "sp. black".
Stora fläckiga och taggiga arter går också hem hos mig.
mvh
olof
Ola-Svensson
Hoplosternum/Megalechis-arterna och Corydoras hastatus. Brochis ser ut som förvuxna kaniner och är rätt balla de med.
HenrikV
Såg en gång hos en akvariehandlare någon "guldvariant". Fast dom var nog mer bronsfärgade. Kommer för allt i världen inte ihåg namnet, men snygga var dom.
Annars har vi haft C. Schwarzi hemma och dom har ju varit läckra.
Olorin
Jag gillar också Sterbai, men det finns många andra som är roliga. Skulle kunna tänka mig några grönskimrande metall till exempel.
Lutt
Juveniler av B.splendens är nog det vackraste som finns eller nästan iaf;)
pontus
corydoras barbatus , men hannarna ska vara riktigt stora innan dom blir riktigt fina , men en super snygg mal.
mvh / Pontus
ryghar
Måste säga Aspidoras. Är inte helt säker på vilken det var jag hade själv men de var superaktiva, inte skygga för fem öre och välidgt underhållande.
Bilbo
C. pygmaeus och C. habrosus är mina favoriter.
Sterbai är oxå snygg och Adolfoi har stått på önskelistan länge!
Ola-Svensson
C. pygmaeus och C. habrosus är mina favoriter.
Har du haft hastatus?
Bilbo
Nej, inte vad jag vet!
Är det hastatus som liknar Adolfoi i färgsättningen, fast med annorlunda mönster?
Ola-Svensson
Nej, inte vad jag vet!
Är det hastatus som liknar Adolfoi i färgsättningen, fast med annorlunda mönster?
Nej, den hör till samma grupp som pygmaeus och habrosus, men den ör "pelagisk" och simmar i stim som en tetra. Den har till och med tetrefärgteckning i stjärten med en svart fläck med två lysande prickar.
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=12178&genusname=Corydoras&speciesname=hastatus
Guy_P
Ola Nej, den hör till samma grupp som pygmaeus och habrosus, men den ör "pelagisk" och simmar i stim som en tetra. Den har till och med tetrefärgteckning i stjärten med en svart fläck med två lysande prickar. http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=12178&genusname=Corydoras&speciesname=hastatus
Jag har haft
Corydoras hastatus och när jag köpte dem så fick jag även en tetra på köpet eftersom de följde med som bifångst. Tetran var antagligen
Serapinnis kriegi som den stimmar med i naturen. Mycket trevliga och aktiva malar.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=5033
HakanM
Har fått en känsla att det dyker upp massor av nya "Corydoras".´
Någon som hittat nåt kul bland de nya ?.
Mumin
Jag tycker också att utbudet ärbredare än för bara några år sedan. Själv har jag en given favorit och det är C. sp Venezuela black. Otroligt snygga i stort sett helt mattsvarta med en aningen ljusare ton på buken. Mina lekte för att par veckor sedan och nu har jag ett femtontal överlevande två centimeter stora yngel.
En annan favorit är C. duplicareus som är mycket lik adolfoi men lite starkare i färgerna.
Var i dag på Akvarielagret och såg deras snygga burk med just C. hastatus och S. kriegi. Fick sitta en lång stund innan de gick att skilja åt. Helt fantastisk mimicry.
Den som kommer med på Akvarierallyt den 8 april kommer att se vad jag menar samt kan drägla över de andra tjugotalet arter som finns där.
DaRe
Concolor är också riktigt snygga.
Erik-Osterlund
Ingen som har lite bilder? Jag har ingen koll alls på det här med pansarmalar.
Hade några för länge sen som var snygga. Kommer inte ihåg vad de hette men jag har för mig att det var ett kvinnonamn med i namnet?
DaRe
Jag har några delphax som jag gillar:
Mumin
Erik ÖIngen som har lite bilder? Jag har ingen koll alls på det här med pansarmalar.
Hade några för länge sen som var snygga. Kommer inte ihåg vad de hette men jag har för mig att det var ett kvinnonamn med i namnet?
Kan ha varit C. amandajanei kanske?