Ja, klart om du är så orolig för vattnet du dricker, eller framförallt dina barn dricker, så tycker jag att du ska köpa dig ett vanligt kolfiter för inkommande vatten och sedan byta det var fjortonde dag.
Men blanda inte in vanliga ciklider, om dom får cancer eller inte.
Det känns att det är lite främmande, jag tror nog att dom flesta fiskar som vi håller i akvarium dör utav andra orsaker än cancer.Janne
Mja... det finns en del mög i vattnet som fisken nog kan dö av, även om den inte får cancer. Kloraminer kan till att börja med bilda cancerogena ämnen, vilket inte är så trevligt när det handlar om desinficering av dricksvatten. "Jovisst, bakterierna försvann, men vi fick cancer i stället..."
Sedan har vi det med pesticider, bekämpningsmedel. Där finns gränsvärden (mycket låga) för vad som får förekomma i dricksvattnet. Samtidigt finns en gräns för vad mätinstrumenten kan mäta - så att bara för att provet visar noll innebär det ingalunda att pesticider inte finns. Men det är väl bra att det är låga halter pesticider i vattnet? Jepp, men om jag greppat det rätt så kan kombinationer av olika pesticider ge värre effekt än ett enskilt gift. Sådant borde kunna slå ut fisk. Kolfilter hjälper även mot pesticider, så det är ytterligare en anledning att byta kolet någorlunda regelbundet.
Samtidigt är jag helt med dig Janne, i att det inte finns något som slår ögat i att kolla hur fisken mår. Ett krux är bara att NÄR ögat ser att det är något vajsing på fisken så kan det vara lite sent att åtgärda det. Jag trivs bättre med att förebygga vajsing på fisken än att avliva fisk när det är för sent... för att spetsa till det. ;)
Men, men - var och en salig på sin fason, och man ska inte måla fan på väggen innan han står i farstun.
Hilsen,
P