Per Jag har inte svarat tidigare för jag är inte uppdaterad på vilka produkter som finns idag och vad som är giftigt eller inte. Men rent stilmässigt så tycker jag att du ska använda husfix som du brytit med något färgpulver. Du behöver inte härda med värmepistol innan. En helt vit frigolitbakgrund tycker jag är vidrigt ful men det finns säkert massor av malawi- och troffeciklidister som gillar det. Under förutsättning att det husfix och den färg du i så fall använder inte är giftig så är det snyggast och naturligast att inte använda någon lack. Algerna fäster nog, och trivs, bättre utan lacken också.
Ingen fara med sena svar..bara de att man e van att de ska gå snabbt i forumet :) Ditt förslag med färgpulver låter mycket bra..MEN..finns det inte en risk att färgen löses ut i vattnet?Har läst att malar lätt gnager sönder fixet..men det har ju mest gällt ancistrus..jag har vanliga plecostomus som mest gömmer sig om dagarna..vet inte vad dom hittar på på nätterna men man undrar ju hur de går med fixet i så fall..
Men då kanske man ska ge sig ut på jakt efter lite gärgpulver då :P
Har redan härdat frigoliten..såg det som en sägerhetsåtgärd så att de inte bli en massa frigolitskräp i vattnet sen..men den e riktigt snygg nu :) bara färg på den som saknas...
Per[/quote
]Hur man får alger att växa på de ställen man själv föredrar är jag inte människa att begripa hur man ska lyckas med. Men rutan kan du ju putsa och gruset brukar inte vara algernas favoritplats. Mycket ljus och inga växter brukar vara ett framgångsrikt recept för en god algtillväxt. Själv brukar jag få bruna alger först och sedan dröjer det väldigt länge innan jag får några gröna alger så här har säkert andra mer och bättre erfarenhet än jag har.
Ok..ja misstänkte att de skulle vara svårt men tänkte chansa o se om någon hade erfarenheter :) får la bli lite som de blir me algerna