stiiina
Köpte i förrgår en Apistogramma Agassizzii hane och två honor, honorna ser likadana ut men hanen jagar den ena och är snäll mot den andra.
Mannen i affären visste inte helt säkert att de var samma sort.
Nu undrar jag, finns det apistogramma honor som ser exakt likadana ut?
Dessa är gula med en svart rand.
Tacksam för svar
Per-B
Hej stiiina och välkommen till forumet!
Vad gäller Apistogrammasläktet så är även jag ganska så mycket nybörjare (men vetgirig). Men visst finns det andra honor än just A. agassizii (till exempel A. trifasciata) som är gula med svart rand. Dock är säkert de gula honor som man vanligen ser i djuraffärerna just A. agassizii.
Prova att bildgoogla på "apistogramma female" så får du en hel del bilder du kan jämföra dina honor med.
Men visst kan det vara så att din hane föredrar den ena honan framför den andra trots att de båda är agassizii.
stiiina
hm...
Tack för svar :)
Googlade och tittade, men fenorna är även dem samma som agassizii.
Jag får se om han fortsätter att vara elak mot henne.
Fortsättning följer :)
Olorin
En annan trolig förklaring är att det inte är två honor. Apistogramma är kända för att ha "skenhannar". Det vill säga hannar som inte växer ut och försöker gömma sig som honor. Tar man bort den dominanta hannen brukar sådan fiskar snabbt växa ut och växla upp i färg.
Så kan det också vara...
Nicke-SA
Hej
Hannen kan ha etablerat ett revir med den ena honan och jagar därför bort den andra. Jagandet kan då ses som naturligt. Om akvariet är för litet kommer det dock bli jobbigt för denna hona, eftersom hon inte kan fly utanför reviret. Hur stort är akvariet?
Det finns arter som är väldigt lika agassizi, men tror ändå det ska gå att skilja dem från andra arter.
Lycka till
Mvh Niklas
stiiina
En annan trolig förklaring är att det inte är två honor. Apistogramma är kända för att ha "skenhannar". Det vill säga hannar som inte växer ut och försöker gömma sig som honor. Tar man bort den dominanta hannen brukar sådan fiskar snabbt växa ut och växla upp i färg.
Så kan det också vara...
Oj va spännande! Det har jag aldrig hört om agassizii innan. Jag fortsätter att observera:)
Tack för ditt svar
stiiina
Nicke Hej
Hannen kan ha etablerat ett revir med den ena honan och jagar därför bort den andra. Jagandet kan då ses som naturligt. Om akvariet är för litet kommer det dock bli jobbigt för denna hona, eftersom hon inte kan fly utanför reviret. Hur stort är akvariet?
Det finns arter som är väldigt lika agassizi, men tror ändå det ska gå att skilja dem från andra arter.
Lycka till
Mvh Niklas
Akvariet är på 180L och de delar det kolglödstetror och glödbandstetror ( vilka de simmar tillsammans med och låter vara ifred).
Jo jag har tittat på liknande arter och framför allt fenorna skiljer dem åt. Honan börjar nu bli lite mer mörk skiftande vid ryggfenarna och den andra honan har en mycket skarpare linje än inledningsvis. Som tur är har den andra honan många gömställen. To be continued :)
Tack för ditt svar
stiiina
Agassizii
Nu har jag nog läst varje sida om regnbågsciklider :-|
På någon sida står det att hanen kan jaga ihjäl en hona, och det vill jag ju inte. Undrar om det kan hjälpa att skaffa en hona till?
Då får han tre eller väljer han bara då en ny hackkyckling tros?
Voj voj..
Tror inte riktigt på det där att agassizii hanen ska ha flera honor, tror som jag läst tidigare att det finns inga skriva regler för dessa nyckfulla krabater.
Eller?*-)
Olorin
Det är haremsfiskar så en hanne brukar gå med 1 upp till 5 honor i sitt revir, men om karet är litet så kommer den nya honan att bli jagad av båda de andra honorna. Och kanske även hanen.
Det är ett lite svårt läge eftersom det alltid är svårt att introducera fler fiskar när det redan finns etablerade revir. Så om du ska prova med får du ta upp alla fiskarna, möblera om rejält med växterna och rötterna. Helst lägga till något nytt och sen släppa loss alla samtidigt.
stiiina
Det är haremsfiskar så en hanne brukar gå med 1 upp till 5 honor i sitt revir, men om karet är litet så kommer den nya honan att bli jagad av båda de andra honorna. Och kanske även hanen.
Det är ett lite svårt läge eftersom det alltid är svårt att introducera fler fiskar när det redan finns etablerade revir. Så om du ska prova med får du ta upp alla fiskarna, möblera om rejält med växterna och rötterna. Helst lägga till något nytt och sen släppa loss alla samtidigt.
Okej, tack för ditt svar:)
Funderar mer och mer på ett större akvarium istället. Så får det bli...
stiiina
Honornas ändring av färg
Idag hade en av honornas svarta rand nästan försvunnit och den svarta plutten lyste istället. Hon verkar ha valt en grotta också, så spännande nu :)
Testade ph idag efter ett mindre vattenbyte på 20%, det var nu på 6 för fyra dagar sen var det 5,5. Hoppas bara inte att det höjs mer. Läst att agassizii inte gillar det.
Egna erfarenheter av vilket ph de verkar gilla bäst?
Olorin
Det är olika, men det finns ju de som håller dem i PH7. Själv har jag PH 6 till 6,5 ungefär.
stiiina
Det är olika, men det finns ju de som håller dem i PH7. Själv har jag PH 6 till 6,5 ungefär.
Tack för ditt svar, känns lite lugnare nu. Känns som det händer grejjer nu :)
Olorin
Ja, hoppas det händer något kul.
stiiina
Säg den lycka som varar....
Nu är båda mina agassizii honor döda:(
Hur kan detta komma sig? hanen simmar runt hur frisk som helst, kan han ha jagat ihjäl dem? I går var de ju så friska??:-|
Per-B
Vad tråkigt!
Det troliga är ju att hanen jagat ihjäl dem. 180 liter borde ändå räcka för att ett par honor ska kunna gömma sig. Hur har du akvariet inrett? Är det mycket växter och grottor och rötter eller är det en "öppen" inredning?
Olorin
Ett riktigt elände. Såg du hur de dog eller låg de bara döda när du kom hem?
stiiina
Per Vad tråkigt!
Det troliga är ju att hanen jagat ihjäl dem. 180 liter borde ändå räcka för att ett par honor ska kunna gömma sig. Hur har du akvariet inrett? Är det mycket växter och grottor och rötter eller är det en "öppen" inredning?
Jag har rötter och grottor och massor av växter(var inledningsvis intresserad av växtakvarium)
Tack för ditt svar :)
stiiina
Ett riktigt elände. Såg du hur de dog eller låg de bara döda när du kom hem?
Ja usch det var så tråkigt en var borta imorse, trodde då hon låg i någon grotta och den andra dog när jag var på jobbet. Hittade dem när jag kom hem. Trist trist..
Nu är jag orolig hanen ska gå på¨mina små kolglödstetror (amandatetra)
Tack för ditt svar :)
stiiina
Hur många honor bör en agassizii hane ha?
I ett 180liters?
Ska jag skaffa två igen eller tre?
Jag ska möblera om innan jag skaffar honor igen.