Ola Det finns två färgmorfer på hanarna, en gul och en röd. Röda håller territorier med harem och gula accepteras inom territoriets gränser. Jag skrev en artikel om bland annat detta med titeln "De fantastiska palettcikliderna" om detta i Ciklidbladet 3/2004. Men om detta gäller endast i vissa populationer och om vissa bara har röda och andra bara gula hanar har jag ingen aning om.
Själva forskningen finns publicerad i: Martin, E., M. Taborsky (1997), Alternative male mating tactics in a cichlid, Pelvicachromis pulcher: A comparison of reproductive effort and success. Behavioral Ecology And Sociobiology. 41: p. 311-319.
Intressant detta - har den vanliga Palettcikliden "Pelvicachromis pulcher" (som nu fått gå till sonens akvarium), men funderat på att skaffa igen, men då nån lite mer ovanlig och - kanske - mer spännande. MEN när jag söker i Ciklidbladets arkiv så finner jag inte din artikel - är den inte inlagt eller varför? Skulle gärna vilja läsa - men det var före min tid som medlem i NCS!