Kjell Vad gör naturformsfundamentalisterna - jo absolut ingenting förutom att på sin höjd gnälla över hur dålig andras smak är:´(
Organiserar sig i en förening för naturformsfundamentalister? ;)
Jag tycker nog att frågan förtjänar lite mer seriositet än att slugga på med en massa rallarsvingar hit och dit. Att 99% av all fisk i affärerna är odlingsformer kan faktiskt ses som ett mycket kraftigt argument för att NCS endast ska ägna sig åt vildformer: Ett gäng vildformsintresserade akvarister med gemensamt intresse organiserar sig! Nu är det ju inte så utan majoriteten av ciklidarterna i affärerna är inte odlingsformer (OBS, jag skriver majoriteten av arterna, inte majoriteten av cikliderna som säljs).
Som redaktör måste jag dessutom lägga till att artiklar om odlingsformer lyser med sin frånvaro. Det är inte ett redaktionellt beslut att det inte skrivs om dessa utan det är helt enkelt så att dessa artiklar inte kommer in. Enda undantaget på senare tid är artikeln om odlingsformer på räkor och den hade jag faktiskt beställt!
Så ni som har flowerhorn, firefish, ghostahli och allt vad ni kallar det, släng ihop en artikel eller sluta gnäll om hur NCS/Ciklidbladet "motarbetar" er. Lika mycket gnäll och ingen verkstad från båda sidorna alltså!
Detta gäller inte i så stor utsträckning Kjell som skrivit en hel del reportage från dessa utställningar.