En fråga bara, borde man inte på dessa storauktioner auktionera ut fisken först. Fisken kan ju bli liggande på ett bord i flera timmar annars, med nedkylning som följd och eventuella påföljande sjukdomar. Borde ju vara bättre med minmal tid på borden och sedan ner i kylbagar och frigolitlådor.
Först - kul med auktion igen! En av årets höjdpunkter!!
Sedan - det ligger nåt i vad Albin skriver, men kanske är resonemanget sådant att en god blandning av fisk och tillbehör främjar auktionsintresset. Och att alla auktionsposter lottas i vilken ordning de kommer upp för största möjliga rättvisa - det senare är ju i och för sig möjligt att göra två avdelningar...
Men min undran är om detta med nedkylning är ett stort problem - förra året var det lite kallt i entrén för oss som hade grejor där. Men såvitt jag minns var själva salen till och med väl varm. Är det nån som har haft/hade problem med nedkylning?
Alterntivet till att dela på fisk/tillbehör kunde ju vara att ha ett gäng extra friggolådor och efter märkning/visning låta fisken gå ner i dessa när auktionen startar. (för att plockas upp vid själva uppropet...) Nackdel - då kan ingen glida runt och titta på fisk efter att utropen börjat...
Jag inser merarbetet och det krånliga och vet inte om det är en genomförbar idé egentligen. Och jag tycker ju egentligen om blandningen - men fisken ska ju naturligtvis ha det så bra som möjligt.
Så det kokar åter ner till frågan - är det så att nedkylning är ett stort problem?? Jag tycker snarare det verkar som om läckande påsar och brist på syrgas (i påsarna) är det som jag märkt. Och det ankommer ju på oss som lämnar in att göra packningen ordentligt!
Bli inte upprörd nu Albin - men hur många av de inropade fiskarna hamar i varma goa friggolådor efter inrop egentligen...för ingen vill väl att alla ska
dra när väl fisksektionen är avauktionerad.
Lite svamligt detta - men jag både vill värna fisken OCH auktionen. Borde gå att göra bådadera utan att dela på utropen i fisk/tillbehör?? Eller?