Mia-L Hej jag har en hona av ovanstående som tuggar. Min fråga är hur länge går hon och tuggar innan hon släpper ut yngeln? Jag har inte lyckats hitta svaret i all littertur som jag har sökt i. Jag vill gärna ha yngeln så det är viktigt att få reda på det innan det är för sent. Någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig? Mia Mia
Micke Cyprichromis leptosoma ruvar i ungefär 21-25 dygn. Om du vill ha mer information kan du prova att söka i Ciklidbladets artikelarkiv, där finns flera artiklar om C. leptosoma och andra Cyprichromis'ar. Mvh Michael Persson
Mia-L Vilket är bäst. Att flytta honan eller alla de andra? Jag har möjlighet till båda. Spelar pumpkapaciteten någon roll för ynglen eller är de starka nog att klara ganska hård strömmning? Mia
Kenneth Det är ganska enkelt att flytta honan. Ta henne på natten när hon vilar. Ha inte för stark genomströmmning i yngelkaret. Tänk på att de är små och behöver sina krafter för att växa. MVH /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
Ola-Svensson Om hon beter sig som Paracyprichromis så är hon omöjlig att spotta vilket innebär att hon inte tappar några ägg i håven. Det kommer att stå en hel del om Paracyprichromis i nästa ciklidblad (CB 1/03). Mvh. Ola
Kenneth Jag har endast haft en incident med spottning i håven och det var första kullen. De är förhållandevis orädda tycker jag. Däremot verkar de inte gilla trånga yngelkar. MVH /Kenneth Johansson, www.akvarie.net