Jätteintressant tråd! Jag tror också det vore kanon om man även säger lite vad man ville få fram från bilden.
Ang. cikliden så är den jäkligt välexponerad, snyggt ljus och snygga färger. Skarp såklart. Det enda som stör mig lite är bakgrunden, och jag vet hur svårt det är att välja den med rörliga objekt. Hade varit helt okej med lite berg i bakgrunden, men nu liksom omfamnar berget nosen på firren och nosen är så karaktäristisk för den där.
Jag gillade inte uppljusningen så mycket, men jag verkar ha en ganska ljust kalibrerad skärm och är superallergisk mot utfrätta högdagrar. Originalexponeringen/ljuset gillade jag mer. Jag hade nog istället för ljusat upp firren burnat ner bakgrunden. Kloningstricket gillade jag. Lägga till lite arbiträr bakgrund som ändå inte inverkar på huvudsubjektet.
Här är en nyframkallad bild jag gillar bruset i och även bokehn från ytglittret, och även om jag vet att brus inte ligger högt i kurs här så kan det vara kul med lite växtbilder bland firrarna:
http://www.flickr.com/photos/defdac/3019955066/sizes/l/
Abberationen på vissa blad blev överdriven och gick inte på något sätt att få bort vid framkallningen i ACR, men jag tycker inte det stör jättemycket. Däremot stör bladen i framkant som är ur fokus.