Erik ÖJag körde i manuellt läge. Provade både macro och auto men det blev faktiskt lika dåligt resultat i bägge fallen. Sen är det som så här gällande bakgrunden. Jag har knappast den lyxen att jag kan välja vart i burken jag ska ta bilden eftersom kameran är så trött. Jag får helt enkelt hålla kameran på ett ställe och vänta på att en fisk simmar in i bild :).
Jag provade även lite olika ISO men det verkade inte bli ngn större skillnad.
Hej Erik
I ditt fall hade jag först ordnat extra belysning ovanifrån av ex någon spott typ, troligvis hade jag satt i en platt ljus sten ex en platt tunn kalksten att ha som bakgrund till fisken och just vitbalansen så de passar belysningen.
Ang kameran så hade jag kört manuellt läge och hittat en lämplig fokuspunkt på ett specifikt djup in i karet. Sedan är det att vara vig i kropp och ben och försöka följa ett lämpligt foto objekt så att det hamnar i fokuspunkten. Du bör även försöka tänka ett steg eller simtag före att förutse fiskens rörelser.
Denna teknik brukar jag anv när jag fotat småfisk i storleken 10-20mm eftersom det är svårt att hitta autofokus på så små objekt. Har även provat tekniken på Troffar ur Black gruppen eftersom de med sin svarta färg ibland också kan vara svåra att få autofokus på. Givetvis har jag bra belysning iform av extern blixt på karet. Mina basic kamera inställningar brukar vara bländare F8 / tid 1/125 ihop med blixt.
Nu kanske du ändå har problem om din kamera är x-trem långsam/seg i avtryckaren men det är bara du som har den i handen som kan avgöra det efter att ha provfotat.
Är den väldigt seg så är alternativet att investera i en lite snabbare kamera, kanske en bättre beg..
Mvh Göran