Nu har jag funderat lite till. Det skulle nog kunna vara revirstrider som ligger bakom. Jag har ritat ett litet schema över hur reviren ser ut i karet och när jag tittar på det så ser jag ju att det inte finns plats för särskilt många multisar... :I
http://420litervatten.files.wordpress.com/2008/11/tanganyikareviret.jpg
Innan det fanns ett par så kunde fyra multisar dela på området i framkant, men nu kanske det är så att de har svårt att samsas när paret gräver och ska skaffa kids?
När jag tänker efter så har de faktiskt bråkat en hel del. De "höll varandra i munnen" häromdagen (har jag aldrig sett innan förutom hos malawis jag hade).
När det kommit nya firrar så har de försökt ta revirplats i bakre delen hos c-hanen, men det har ju inte funkat i längden. Periodvis har någon multis grävt sig in bakom bakgrunden och bott där ett tag, men det är ju trist med.
Compressicepsarna tar ju väldigt mycket av revirplats, men de är ju mina favvofirrar. Vill ju inte göra mig av med dem.
Kanske måste acceptera att det inte kommer att funka med så många multisar i karet när compressicepsarna bor där? Får ta och skaffa ett större Tanganyikakar... :P
(skönt att få skriva av sig litegrann iaf, ibland har man svaren på sina egna frågor inom sig. :-))